لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

«جنجال های جاری میان افغانستان و امریکا»


لاس انجلس تایمز

روزنامه لاس انجلس تایمز در شماره اخیر اش مطلبی را در مورد جنجال جاری میان افغانستان و امریکا روی آزادی زندانیان بگرام به نشر رسانیده و می نویسد:

اردوی امریکا به روز سه شنبه، افغانستان را به سبب تصمیم آزادی زندانیان که امریکا آنها را خطرناک تلقی می کند مورد انتقاد قرار داده که حکومت افغانستان می گوید شواهد کافی برای اثبات جرم آنها وجود ندارد.

به نوشته روزنامه، این جنجال آخرین مثال سلسله جنجال ها میان کابل و واشنگتن در حالی است که امریکا می خواهد حضور نظامی اش را در افغانستان تا پایان امسال کاهش دهد.

اردوی امریکا می گوید، در زندان بگرام در حال حاضر 650 تن زندانی اند که 88 تن آنها تهدید برای امنیت می باشند و نباید آزاد شوند ولی با وجود این هم حکومت افغانستان، تصمیم آزادی 65 تن آنها را گرفته است.

لاس انجلس تایمز می نویسد، بعد از آنکه نیروهای امریکایی کنترول زندان بگرام را سال گذشته به مقامات افغان واگذار کردند، معضله آزادی زندانیان به یک منبع جدید مشکل بین دو کشور مبدل شد.

امریکا ماه گذشته تصمیم افغانستان مبنی بر آزادی 88 زندانی را مورد انتقاد قرار داده گفت، 30 درصد این زندانیان 60 سرباز نیروهای ایتلاف را یا کشته یا زخمی ساخته اند و تعداد بیشتر آنها، مسوول کشته شدن افغان های ملکی اند.

به نوشته روزنامه، مقامات افغان در پاسخ به این انتقاد امریکا گفته اند، لوی څارنوالی افغانستان و اداره امنیت ملی اینکشور معلومات ارایه شده از سوی امریکا را ناکافی یافته اند.

روزنامه نیویارک تایمز نیز درشماره اخیر اش همین مساله آزادی زندانیان بگرام را به بحث گرفته و می نویسد، این معضله میان کابل و واشنگتن، امضای موافقتنامه امنینی از سوی رییس جمهور کرزی را غیر ممکن می سازد.

آقای کرزی شرایط جدید را برای امضای این توافقنامه پیش کرده است که از سوی امریکا رد شده اند و امریکایی ها دایم، رسیدن به یک توافق در مورد زندانیان را یک شرط اساسی برای همکاری های درازمدت امنیتی دانسته اند.


گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا هم، همین مساله امضای موافقتنامه امنیتی را مورد بحث قرار داده و از بیانات رییس اداره استخبارت امریکا یاد کرده که گفته است، رییس جمهور کرزی این موافقتنامه را امضا نخواهد کرد.

گاردین از قول جیمز کلپر رییس استخبارات امریکا می نویسد، احتمال می رود امریکا در تلاش هایش برای ترغیب رییس جمهور کرزی به امضای این موافقتنامه ناکام بماند.
XS
SM
MD
LG