لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

سفارت امریکا از رهایی 65 زندانی بگرام ابراز تاسف کرد


سفارت امریکا در کابل گفته است که در میان رها شده گان از زندان بگرام افرادی شامل اند که به نحوهء مسوول قتل مردم افغانستان، نیروهای امنیتی افغان و بین المللی بوده اند.

سفارت امریکا به روز پنجشنبه با نشر خبرنامهء از تصمیم حکومت افغانستان مبنی بر رهایی شصت و پنج زندانی زندان بگرام عمیقاً ابراز تاسف کرده است.

در خبرنامه آمده است که شواهد کافی در رابطه به مجرم بودن این افراد وجود داشته اما شواهد در این خصوص از سوی حکومت افغانستان در نظر گرفته نشده است.

سفارت امریکا رهایی این زندانیان را برخلاف تفاهمنامهء خوانده که در سال 2012 میلادی میان افغانستان و امریکا به امضا رسیده است.

در این خبرنامهء سفارت امریکا گفته شده که حکومت افغانستان مسوول نتایج تصمیم اش مبنی بر رهایی شصت و پنج زندانی زندان بگرام خواهد بود.

سفارت امریکا تاکید کرده است که هرچه زودتر باید اطمینان حاصل کنند که افراد تازه رها شده دست به ارتکاب جرایم تازه نمی زنند.

حکومت افغانستان با وجود مخالفت های آشکار ایالات متحده امریکا و ناتو صبح روز پنجشنبه شصت و پنج زندانی را از زندان بگرام آزاد ساخت.

بصیر عزیزی سخنگوی لوی څارنوالی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که پس از تحقیقات زیاد این افراد بی گناه شناخته شدند و حکم رهایی آنان صادر گردید.

در همین حال عبدالشکور داد رس عضو کمیتهء رسیده گی به دوسیه هایی زندانیان بگرام رهایی این زندانیان را به نفع مردم افغانستان و امریکا خوانده است.

آقای دادرس می گوید که اسنادی در خصوص مجرم بودن این شصت و پنج تن وجود نداشت:

« در مورد این افراد طبق قوانین اففانستان هیچ نوع مدرک جرمی و شواهد مبنی برجرم وجود نداشت، حتی نه تنها شواهد جرمی در این مورد وجود نداشته بلکه اجراات در این خصوص نیز مواجه به بطلان بود. »

در عین حال نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان هم با نشر خبرنامهء گفته اند که آنان از رهایی این زندانیان بارها ابراز نگرانی کرده و آن را خطری برای نیروهای امنیتی افغان و امریکایی خوانده اند.

در این خبرنامه نام شماری از این رها شده گان گرفته شده که در بخش های مختلف افغانستان در حملات بر نیروهای افغان و بین المللی دست داشته اند.

در این میان شماری از آگاهان امور سیاسی می گویند که حکومت افغانستان حق دارد تا با دست باز در مورد سرنوشت زندانیان در این کشور فیصله کند، اما آنان از بابت این که در مورد رهایی این زندانیان فیصله سیاسی صورت گرفته باشد نگران اند.

لوی څارنوالی افغانستان گفته است که بررسی ها در خصوص دوسیه های بیست و سه زندانی دیگر جریان دارند که از سوی مقام های امریکایی خطرناک خوانده شده اند.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG