لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

گفتگو های رهبران ترکیه، افغانستان و پاکستان در انقره آغاز شد


در حالیکه نیروهای ناتو، افغانستان را تا پایان سال 2014 میلادی ترک می کنند، صدراعظم پاکستان امروز خواهان تامین صلح و امنیت در منطقه شد.

نواز شریف این مطلب را در یک اعلامیه در آستانهء اجلاس سه جانبه بیان کرده گفت:
« ما امیدواریم که خروج نیروها خارجی طوری تنظیم گردد که صلح و ثبات در منطقه تامین شود. »

صدراعظم پاکستان که مصروف دیدار سه روز از ترکیه می باشد، همچنان گفت، آنها برای طرح که منجر به تامین صلح در افغانستان شود، آرزوی موفقیت و پیروزی می کنند.

اما حامد کرزی رییس جمهور افغانستان از دیر زمانی است که پاکستان را به پناه دادن جنگجویانی طالبان متهم کرده که آنها بر ضد حکومت اش در افغانستان می جنگند. ادعای که پاکستان همیشه آن را رد می کند.

رییس جمهور افغانستان توقع دارد که پاکستان جنگجویان طالبان را به گفتگو های صلح تشویق کند. او همچنان این موضوع را شرط اساسی افغانستان برای امضا قرارداد امنیتی با امریکا مطرح کرده است.

رهبران ترکیه، افغانستان و پاکستان امروز گفتگو های شان را در مورد اوضاع افغانستان پس از خروج نیروهای بین المللی، در انقره پایتخت ترکیه آغاز کرده اند.

در این اجلاس موضوع صلح با طالبان نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

جلسه سه جانبه میان روسای جمهور ترکیه و افغانستان با صدراعظم پاکستان برای اولین بار در سال 2007 میلادی آغاز شد که این هشتمین جلسه آن به شمار می رود.

هدف این اجلاس گردهم آوردن رهبران دو کشور همسایه به منظور همکاری در مبارزه با تروریزم و افراطگرای می باشد.

نواز شریف در مصاحبه با روزنامه حریت ترکیه همچنان گفت:
« صلح و ثبات در افغانستان مستقیماً بر پاکستان نیز تاثیر گذار است. »

صدراعظم پاکستان در این مصاحبه اش افزود، آنها از یک افغانستان مستقل و واحد حمایت می کنند.

از سوی دیگر، قرار است مقامات بلند رتبهء نظامی و استخباراتی کابل و اسلام آباد اجلاس جداگانه را به هدف تامین امنیت و ثبات در منطقه در انقره نیز برگزار کنند.
XS
SM
MD
LG