لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

چرا ارزش واحد پولی قزاقستان در برابر دالر پایین آمده است


تنگه واحد پولی قزاقستان
تنگه واحد پولی قزاقستان
در قزاقستان، به دنبال کاهش ارزش تنگه واحد پولی این کشور در برابر دالر امریکایی، ده ها تن به سوی ساختمان بانک ملی در شهر الماتی راه پیمایی کردند.

اعتراض کننده ها یک نامه دسته جمعی را به دفتر شاروال الماتا سپردند تا پس از اعلان روز سه شنبه حکومت که ارزش پول را کاهش می دهد، نرخ ها را در بازار ها کنترول کند.

به اساس گزارش، کاهش حدود بیست درصد ارزش تنگه در یازدهم ماه فبروری در قزاقستان، سبب افزایش بهای مواد خوراکی و دیگر اجناس شده است.
اما، علت اصلی کاهش ارزش تنگه چیست؟

الکس نایس متخصص امور اقتصادی آسیای مرکزی در لندن در صحبت با مرکز خبر را دیو آزادی گفته است که کاهش ارزش تنگه واحد پولی قزاقستان به کاهش ارزش ربل واحد پول روسیه ارتباط دارد.

الکس نایس می گوید:
"در مجموع، تنگه، نوسان ها در مورد روبل را دنبال می کند. کاهش ارزش تنگه در سال 2009 میلادی هم به دنبال کاهش شدید ارزش روبل صورت گرفت. دلیلش هم این است که این دو کشور تقریباً از وضع اقتصادی مشابهء برخوردارند. هم روسیه و هم قزاقستان صادرکنندگان عمدهء تیل استند. اما روسیه از شریکان تجارتی عمدهء قزاقستان و از مصرف کنندگان صادرات مواد غیرنفتی قزاقستان هم به شمار می رود. حالا، اگر ارزش روبل پایین می آید، قیمت اجناس قزاقستان به طور نسبی در روسیه افزایش می یابد. ازین رو، این فشار موجود است تا ارزش تنگه کاهش داده شود تا در یک حدی رقابت قیمت حفظ شود."

الکس نایس در مورد اثرات کاهش ارزش تنگه می گوید که تولید کنندگان داخلی و شاید هم مصرف کنندگان در برخی از محلات محصولات داخلی را بخرند. اما، به گفتهء این متخصص اقتصادی امور آسیای مرکزی، در کوتاه مدت قزاقستان شاهد تورم پولی خواهد بود و به باور او این امر خشم مستهلکان عادی را در قزاقستان برخواهد انگیخت.
این پیش بینی از همین حالا در حال تحقق یافتن است. معترضان که در شهر الماتا راه پیمایی کردند، شعار می دادند که از پول ما دست بردارید و تقاضای شان این بود که غیرت کلیمتوف رییس بانک ملی استعفا دهد.

در این میان گفته می شود که ده ها سرباز اردو و واسطه های نظامی در حاشیه های شهر الماتا، شام چهارشنبه حضور یافتند.

اردوی قزاقستان می گوید که این اقدامش یک کار روز مره بوده است.
XS
SM
MD
LG