لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

حامد کرزی: امریکا باید به حاکمیت ملی افغانستان احترام بگذارد


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
بعد از آن که مقامات امریکایی در مورد آزادی 65 زندانی محبس بگرام اظهار نگرانی کردند، رییس جمهور افغانستان در یک عکس العمل متقابل از این تصمیم حکومت افغانستان دفاع کرد.

رییس جمهور افغانستان می گوید، ایالات متحده نباید کاری به آزادی زندانیان محبس بگرام داشته باشد. اما مقامات امریکایی 65 محبوس زندان بگرام را که حکومت افغانستان صبح روز گذشته رها کرد، تروریستان خطرناک می شمارند.

به گفته آنها این افراد به امنیت افغانستان و امریکا تهدید بار می آورند.

مقامات امریکایی تاکید می کنند که این افراد باید در محاکم خود افغانستان محاکمه می شدند، اما رییس جمهور کرزی گفت که ایالات متحده باید در رابطه با این تصمیم به حاکمیت ملی افغانستان احترام بگذارد.

رییس جمهور کرزی که بعد از مجلس سه جانبه رهبران افغانستان، پاکستان و ترکیه در انقره صحبت می کرد در این مورد گفت:

« افغانستان یک کشور مستقل است. اگر مقامات قضایی افغانستان برای آزادی یک محبوس تصمیم می گیرند، امریکا در آن کاری ندارد و نباید هم کاری داشته باشد. من امیدوارم که امریکا از فشار بر اصول و سیستم قضایی افغانستان دست بر دارد و امیدواریم که ایالات متحده اکنون احترام به حاکمیت ملی افغانستان را آغاز نماید.»

آزادی افراد مسلح مشکوک از زندان بگرام که مسوولیت آن سال گذشته به حکومت افغانستان سپرده شد، مقامات امریکایی را به طور جدی نگران و خشمگین ساخته است.

سفارت امریکا در کابل دیروز بلا فاصله بعد از رهایی زندانیان این تصمیم را تاسف آور خوانده اظهار داشت که حکومت افغانستان مسوول عواقب ناگوار این تصمیم خواهد بود.

در اعلامیه سفارت امریکا از مقامات افغان تقاضا شده است تا سعی نهایی را انجام بدهند که این افراد دوباره به اقدامات تروریستی دست نزنند.

سرمنشی ناتو اندریس فوگ راسموسن هم بر آزادی این محبوسین انتقاد کرده و این اقدام را یک ناکامی در تلاش های تامین امنیت و حاکمیت قانون در افغانستان خواند.

راسموسن افزود، چنین معلوم می شود که این تصمیم بر اساس محاسبه های سیاسی اتخاذ شده و از حکومت افغانستان خواست اطمینان حاصل کند که این افراد دیگر منبع تهدید نخواهند شد.

به گفته راسموسن این افراد در کشتار افراد ملکی افغان و سربازان قوای بین المللی و افغان دست دارند.

تحلیلگران می گویند، حکومت افغانستان امیدوار است که آزادی این افراد در آغاز مذاکرات صلح با طالبان کمک خواهد کرد. اما چنین معلوم می شود که این تصمیم در یک زمانی که قوای بین المللی در حال خروج از افغانستان می باشند روابط بین کابل و واشنگتن را پیچیده تر خواهد ساخت.
XS
SM
MD
LG