لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

اجلاس سه جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه پایان یافت


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان امضای توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن را مهم خوانده ولی بر شرط های حکومت افغانستان بار دیگر تاکید کرد.

حامد کرزی در پایان اجلاس سه جانبه با صدر اعظم پاکستان نواز شریف و رییس جمهور ترکیه عبدالله گل در انقره در این مورد صحبت کرد:

« پیمان همکاری امنیتی توسط مردم افغانستان حمایت می شود. این پیمان بخاطری حمایت می شود که در نتیجه این پیمان با امریکا صلح در افغانستان تامین خواهد شد. از همین سبب شرایط را که لویه جرگه در میان گذاشت این بود که صلح یک شرط قبلی امضای این پیمان باشد. از این رو شرط اول این است که باید پروسه صلح آغاز شود، مخالفت با پیمان همکاری امنیتی نیست بلکه برای تقویه پیمان می باشد این شرط بخاطر مخالفت با این پیمان در میان گذاشته نشده است.»

هشتمین دور مجالس سه جانبه بین رهبران افغانستان، پاکستان و ترکیه دیروز در انقره خاتمه یافت و سه رهبر در کنفرانس خبری مشترک به سوال های خبرنگاران پاسخ گفتند.

رییس جمهور کرزی و صدراعظم پاکستان نواز شریف همچنان در مورد این که دو کشور یکدیگر را به حمایت از افراطگریان متهم می سازند، سخن گفته اظهار داشتند که بخش اعظم مذاکرات دیروزه شان بر همین موضوع تمرکز داشت و در نهایت بر موقف های طرفین روشنی انداخته شد.

صدر اعظم پاکستان نواز شریف گفت از ماه اگست سال 2013 تا حال 4 بار با رییس جمهور کرزی ملاقات کرده است. به گفته او یگانه راه حل بحران افغانستان آشتی و پروسه سیاسی می باشد تا افغانستان و تمام منطقه از بیماری جنگ نجات پیدا کند:

« افغانستان امروز در یک مرحله سرنوشت ساز در تاریخ خود قرار دارد. زمان آن فرا رسیده که افغان ها دست به دست هم بدهند، صلح کنند و برای بازسازی کشور خود تلاش نمایند. من از این فرصت استفاده کرده و بار دیگر تعهدات صادقانه و جدی کشور خود را برای تامین صلح و آشتی در افغانستان ابراز می کنم. پاکستان در نوبت خود حتی الامکان سعی خواهد کرد که در تامین صلح افغانستان کمک کند.»

در کنفرانس خبری در انقره رییس جمهور افغانستان و صدر اعظم پاکستان از نقش ترکیه برای حل بحران افغانستان و میزبانی مذاکرات سپاسگذاری کردند.

رییس جمهور افغانستان همچنان گفت که ترکیه در بازسازی افغانستان نقش برازنده دارد و بر دوستی با این کشور تاکید نمود.
XS
SM
MD
LG