لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

هدف سفر معاون سرمنشی سازمان ملل به افغانستان چه بوده است؟


جیفری فلتمن معاون سرمنشی سازمان ملل متحد
جیفری فلتمن معاون سرمنشی سازمان ملل متحد
معاون سرمنشی سازمان ملل متحد یکبار دیگر از تداوم همکاری این سازمان با افغانستان اطمینان داد.

هدف سفر معاون سرمنشی ملل متحد به افغانستان بررسی چگونگی کارکرد های این سازمان در افغانستان و اطمینان خاطر به منظور حمایت سازمان ملل از شرایط فعلی حکومت این کشور خوانده شده است.

سخنگوی یوناما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفت که آقای جیفری فلتمن با مقام های افغان روی حمایت همه جانبه این سازمان از افغانستان تعهد کرده است.

نظیف الله سالارزی روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی، در مورد پیام معاون سرمنشی سازمان ملل متحد به افغانستان چنین گفت:

« سفری که معاون سرمنشی ملل متحد آقای جیفری فلتمن داشتند اساساً تمرکز شان روی آشنایی با کار هیات معاونت ملل متحد در افغانستان بود بحث وی در جلسات روی جوانب مختلف حمایت سازمان ملل متحد در این کشور و پیام وی در کل این بود که سازمان ملل متحد منحیث یک شریک نزدیک قابل اتکا و مخلص به افغانستان باقی خواهد ماند.»

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد برای یک سفر دو روزه وارد افغانستان شد و به روز شنبه دوباره این کشور را ترک کرد.

این نخستین سفر جیفری فلتمن به عنوان معاون سازمان ملل متحد به افغانستان است.

آقای فلتمن در این سفر با مقام های کمیسیون های انتخابات و شکایات انتخاباتی و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز ملاقات های جداگانه داشته است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می گوید که آقای فلتمن انتخابات آینده را برای انتقال سیاسی مهم خوانده و روی شفافیت در انتخابات تاکید کرده است.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که معاون سرمنشی سازمان ملل متحد از آماده گی های روند جاری انتخابات آینده اظهار خرسندی کرده است:

« از آماده گی های که در مورد پروسه انتخابات است وی در جریان آن قرار گرفت نماینده ملل متحد در این رابطه با توجه مسوولیت خطیر که بدوش کمیسیون شکایات انتخاباتی است فعالیت های این کمیسیون را خوب و عالی توصیف کرده و ابراز امیدواری کردند که انتخابات آینده افغانستان در یک فضای بسیار خوب و شفاف برگزار شود.»

هر چند سازمان ملل متحد در بخش نظارت از انتخابات آینده افغانستان سهم ندارد اما به خاطر حمایت مالی این روند، نقش این سازمان مهم خوانده می شود.

در انتخابات گذشتهء ریاست جمهوری افغانستان سه خارجی عضویت کمیسیون شکایات انتخاباتی را داشتند که از سوی سازمان ملل متحد معرفی گردیده بودند اما در قانون جدید وظایف و صلاحیت ها کمیسیون انتخابات این مورد حذف شده است.

نگرانی های موجود اند که ممکن پس از سال 2014 میلادی حمایت امریکا و جامعه بین المللی از افغانستان کاهش یابد اما سازمان ملل همواره از ادامهء همکاری هایش با این کشور اطمینان داده است.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG