لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

مناظرهء مشترک رادیو آزادی و تلویزیون ملی بین 4 کاندید راه اندازی شد


اولین مناظرهء رادیو آزادی و رادیو تلویزیون ملی عصر امروز (شنبه) با حضور تعداد از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان راه اندازی شد.

شماری از بیننده ها و شنونده های مناظرهء مشترک رادیو آزادی و رادیو تلویزیون ملی در مورد این مناظره نظریات مختلف دارند.

به باور برخی از آگاهان مسایل سیاسی این مناظره که توسط اکبر ایازی رییس منطقوی رادیو آزادی و رادیو مشال گرداننده گی می شد، همه جانبه و متفاوت نسبت به سایر مناظره ها در این خصوص بوده است.

آنان می گویند که راه اندازی این گونه مناظره ها می تواند در اشتراک گستردهء مردم در انتخابات نقش داشته باشد.

محبوب الله نویسنده و ژورنالست که در این مناظره اشتراک داشت در مورد چنین ابراز نظر کرد:
« در این مناظره بالای بحث تمرکز می شود، تنها این طور نباشد که یک کسی سوال کند و جواب بدهند. دوم رادیو آزادی و تلویزیون ملی پوشش گسترده دارند، از این طریق بسیاری مردم افغانستان این مناظره را خواهند شنید.»

در مناظره مشترک رادیو آزادی و رادیو تلویزیون ملی چهار نامزد ریاست جمهوری قطب الدین هلال،عبدالرحیم وردک، محمد داوود سلطانزوی و محمد شفیق گل آغا شیرزی سهم گرفته بودند.

این مناظره برای دو ساعت دوام کرد و نامزدان برنامه های کاری آیندهء شان را در خصوص مسایل سیاسی، اقتصادی، امنیتی و برخی مسایل دیگر تشریح کرده و در برخی موارد بر اظهارات یکدیگر انتقاد نیز کردند.

مطیع الله خروتی یکی از آگاهان سیاسی می گوید که لازم است تا نامزدان در مناظره ها به گونهء مشخص روی برنامه های شان صحبت کرده و واضح بسازند که در آینده قادر به انجام کدام برنامه ها اند:

« در حالیکه در 12 سال گوش های ما با شنیدن این شعار ها خسته شد، ملت عملاً چیزی نو می خواهد، باید کاندید های عزیز ما این طور می گفتند: این کار ها در توانایی حکومت قبلی به خصوص حامد کرزی بود که با این بودجه و پول نتوانست، ما این کار ها را برای این ملت انجام می دهیم.»

رادیو آزادی قبل از این نیز در سال 2009 میلادی برای اولین بار سه تن از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان حامد کرزی، اشرف غنی احمدزی و رمضان بشر دوست را به مناظره فراخواند.

پس از آن در افغانستان مناظره های صوتی و تصویری میان نامزدان ریاست جمهوری در رسانه های افغانستان مروج گردید.

در این میان برخی از آگاهان با انتقاد از گفته های شماری از این نامزدان می گویند که آنان باید برنامه های شان را به گونهء واضح تشریح کنند.

محمد یونس فکور یکی از این آگاهان :
« کاندید های محترم باید یک کمی عمیق بروند، مثال یک پروژهء خود را بگویند که مثلاً من بیکاری را چطور از میان می برم و پیسه اش را از کجا می کنم یا معدن را از زیر زمین می کشم همین پول اش را از کجا می کنم یا مثلاً عواید خود را چطور بلند می برم »

رادیو آزادی و رادیو تلویزیون ملی به روز یکشنبه هم از ساعت چهار عصر تا شش شام مناظرهء را میان برخی دیگر از نامزدان ریاست جمهوری به راه خواهد انداخت.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG