لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

نخستین دور مناظرهء کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان


به سلسلهء معرفی کاندیدان در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رادیو آزادی و تلویزیون ملی افغانستان در دو دور امروز شنبه 26 و فردا 27 دلو مناظرهء را بین کاندیدان براه انداخت.

در مناظرهء امروز که از طریق رادیو آزادی و تلویزیون ملی افغانستان بطور مستقیم نشر شد، عبدالرحیم وردک، داوود سلطانزوی، قطب الدین هلال و محمد شفیق گل آغا شیرزی اشتراک داشتند و اکبر ایازی رییس رادیو آزادی و رادیو مشال آن را گرداننده گی می کرد.

در آغاز مناظره اکبر ایازی گفت، در این مناظره از عبدالله عبدالله و عبدرب الرسول سیاف هم دعوت شده بود که به مناظره حاضر نشدند.

اکبر ایازی در آغاز از اشتراک کننده گان مناظره پرسید که در صورت رییس جمهور شدن، نخستین چیزی را که امضا خواهند کرد، چی خواهد بود؟

عبدالرحیم وردک مبارزه با فساد اداری را مهمترین هدف خود خواند، اما محمد شفیق گل آغا شیرزی معرفی یک کابینهء پاک را یک امر مهم خواند.

محمد شفیق گل آغا شیرزی گفت:
"زمانیکه من به ارگ ریاست جمهوری بروم، اول کابینهء خود را می سازم. تیمی را که می سازم پاک خواهد بود و دست آنها به خون و فساد آلوده نخواهد بود."

داوود سلطانزوی از بین بردن فساد اداری را مهمترین مساله خواند که به گفتهء وی از کنفرانس بن آغاز شده است، اما قطب الدین هلال آوردن تغییر را در افغانستان یک امر مهم خواند.

محمد شفیق گل آغا شیرزی این نظر را رد کرد که تامین صلح در افغانستان در دست پاکستان است. داوود سلطانزوی و آقای وردک نیز نظریات مشابه را ارایه کردند. اما آقای وردک گفت، چون مخالفان مسلح حکومت افغانستان در پاکستان زنده گی می کنند، بناً نقش پاکستان نسبت به امریکا در تامین صلح در افغانستان بیشتر است.

قطب الدین هلال از ضعف های حکومت افغانستان یاد کرد، تلاش های صلح و تامین امنیت را از طریق یک جرگهء بی طرف یک امر لازمی خواند.

هر سه کاندید بطور تدریجی از دورهء مکلفیت عسکری حمایت کردند.

اما جنرال عبدالرحیم وردک از عواملی یاد کرد که عساکر اردوی ملی افغانستان به جایی دورهء مکلفیت در بدل معاش استخدام شده اند.

محمد شفیق گل آغا شیرزی از قربانی های اردوی ملی افغانستان ستایش کرد، اما گفت لازم بود تا قوماندانان جهادی بکار استخدام می شدند.

عبدالرحیم وردک، داوود سلطانزوی و گل آغا شیرزی با این اظهارات قطب الدین هلال موافق نبودند که گفت، نسبت به اردوی فعلی افغانستان، اردوی سابق مسلکی تر و دارای ظرفیت بیشتر بود.

در مورد فقر و بی بضاعتی داوود سلطانزوی گفت، با استفاده از پول های که ضایع می شود، می توان این دشواری را کاهش داد.

قطب الدین هلال بر تحصیلات عالی در افغانستان تاکید کرد.

گل آغا شیرزی تامین امنیت را در مسالهء از بین بردن فقر لازمی خواند. وی گفت که ازدیاد صادرات و استخراج معادن و کاریابی برای مردم طریق موثر از بین بردن فقر می باشد.

اما جنرال عبدالرحیم وردک گفت، در ظرف پنجاه سال عایدات افغانستان از طریق صادرات مواد زراعتی می تواند به سالانه 5 میلیارد دالر افزایش داده شود.

آقای وردک و گل آغا شیرزی موجودیت جنگسالاران را در حکومت یک مشکل خواندند.

فردا نیز مناظره رادیو آزادی با متباقی کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان ادامه خواهد داشت و از ساعت چهار (4) تا شش (6) بعد از ظهر به وقت افغانستان آن را از طریق رادیو آزادی، تلویزیون ملی افغانستان و ویب سایت رادیو آزادی به طور زنده دیده و شنیده می توانید.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG