لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

کننگهم: امریکا سند امنیتی را با جانشین حامد کرزی امضا می کند


سفیر ایالات متحده امریکا در کابل می گوید که تاخیر در امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی به آنان مشکلات زیاد را به بار آورده اما امریکا این توافقتنامه را با جانشین رییس جمهوری کرزی امضا خواهد کرد.

جیمز کننگهم به روز چهار شنبه در صحبت با خبرنگاران در کابل گفت آنان این را احساس کرده اند که رییس جمهور کرزی تمایلی به امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا ندارد.

پیش از این مقام های ناتو گفته بودند که اگر حکومت افغانستان این توافقتنامه را امضا نکند آنان پس از سال 2014 همه عساکر شان را از این کشور بیرون می کنند.

اما سفیر امریکا در کابل می گوید که حالا ناتو هم توافق نموده که توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا با رییس جمهور آینده افغانستان امضا شود:

« ما این را اعتراف می کنیم که رییس جمهور کرزی نمی خواهد توافق نامه امنیتی و دفاعی با امریکا را امضا کند که این موضوع برای ما تاسف آور است ما تلاش می کنیم زمینه را طوری مساعد کنیم که این توافق نامه را با جانشین وی امضا کنیم متحدین ناتو ما هم به این مساله موافقه کردند. »

با این حال آقای کننگهم مصاحبه تازه رییس جمهور کرزی با واشنگتن پست را تاسف بار خوانده است.

رییس جمهور کرزی تا اکنون نگفته که توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا را امضا نمی کند اما در این خصوص همواره روی شرایط حکومت افغانستان تاکید کرده است.

مقام های ریاست جمهوری افغانستان هفته قبل هم گفتند که اگر امریکا پیش از برگزاری انتخابات شرایط حکومت افغانستان را بپذیرد آنان حاضر اند این توافقنامه را امضا کنند.

حدود چهار ماه پیش لویه جرگه مشورتی توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا را تایید کرد اما رییس جمهور کرزی در روز اخیر این جرگه گفت تا زمانی که امریکا تلاش های عملی صلح را در افغانستان آغاز نکند و نیز عملیات بالای خانه های افغانان را متوقف نسازد این موافقتنامه را امضا نخواهد کرد.

رییس جمهور کرزی گفته که تامین صلح در افغانستان اول به دست امریکا و سپس به دست پاکستان است.

در این حال بسیاری از نامزدان انتخابات آینده ریاست جمهوری هم روی امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا تاکید دارند.

از سوی دیگر جیمز کننگهم سفیر امریکا در کابل می گوید اگر انتخابات آینده افغانستان به گونه درست آن برگزار شده و موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا امضا شود کشورش به همکاری های خود با افغانستان ادامه خواهد داد:

« اگر هر دو کشور مشترکاً کار کنند و این هدف را بدست آوردند که انتخابات به شکل درست آن برگزار شده و توافق نامه امنتیی و دفاعی با امریکا امضا شود اینکار زمینه را برای کمک به نیرو های افغان فراهم می کند ما بعد از آن به همکاری های خود ادامه میدهیم این همکاری ها به اساس پلان صورت می گیرید که ما در ماه های آینده روی آن کار خواهیم کرد. »

مقام های امریکایی در حالی از عدم تمایل رییس جمهور کرزی به امضا توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا و امضای آن با جانشین کرزی سخن میزنند که آقای کرزی در تازه ترین مصاحبه اش با روزنامهء واشنگتن پست گفته که در برابر حکومت امریکا نهایت خشمگین است.

آقای کرزی در این مصاحبهء گفته است که افغان ها در جنگ که از ما نیست کشته شدند.

از رییس جمهور کرزی نقل قول شده که گفته است متیقن است جنگ به خاطر امنیت امریکا و منافع غرب بوده است.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG