لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

هشدار طالبان درمورد برگزاری انتخابات آینده در افغانستان!


چندین روزنامهء غربی در باره تهدید طالبان به انتخابات آینده افغانستان مقالات نشر کرده اند.

در این میان روزنامه اندیپندنت می نویسد، طالبان این انتخابات را دسیسهء امریکا میدانند و تهدید کرده اند که برای مختل ساختن آن از هر وسیلهء ممکن کار خواهند گرفت.

روزنامه می افزاید که انتخابات آینده، چند و چون ثبات و آرامی درافغانستان قبل از خروج نیروهای بین المللی ازاین کشور را مشخص خواهد ساخت.

اندیپندنت می نویسد که طالبان قبل از صدور اعلامیهء اخیر خود مسوولیت چندین حمله به ارتباط انتخابات را به عهده گرفته اند.

روزنامه به حملات ماه گذشته برکارمندان ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در هرات و سوء قصد به جان اسمعیل خان در همین شهر و حمله بر یک کارمند کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت قندز اشاره می کند.

ولی روزنامهء وال ستریت جورنال می نویسد که مقامات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان این تهدید طالبان را کم اهمیت می دانند هر چند در روز صدور آن در نتیجهء یک انفجار در هرات دو پولیس کشته و پنج نفر از یک ستاد مبارزات انتخابات زخمی شدند.

روزنامه از قول یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می نویسد که توقع می رود حدود هشت میلیون نفر در این انتخابات سهم بگیرند و این سهمگیری نسبت به انتخابات سال 2009 خیلی بالاتر خواهد بود.

آقای نورستانی استدلال کرده به روزنامه گفته است که چهار نامزد بسیار نیرومند در این انتخابات با هم رقابت دارند و مردم بسیاری آنها را حمایت می کنند.

او گفته است که پنجاه فیصد احتمال دارد که انتخابات به دور دوم در اواخر ماه می یا اوایل جون بکشد.

وال ستریت جورنال می نویسد که این انتخابات اگر به صورت موفقانه انجام شود، زمینهء اولین تغییر مردمی قدرت در افغانستان را مهیا خواهد ساخت.

ولی اگر چون انتخابات سال 2009 دستخوش تقلب و اعمال خشونت شود در آستانهء خروج قوای امریکا از افغانستان منجر به تقویت شورشیان طالب خواهد شد.

در این میان روزنامهء کریسچین ساینس مونیتور می نویسد که امنیت انتخابات علی رغم اظهارات اطمینان بخش مقامات وزارت داخلهء افغنستان که می گویند در روز انتخابات 95 فیصد مراکز رای دهی باز خواهند بود، از مدت ها مایهء نگرانی می باشد

اما روزنامه از قول ضیاء الحق امرخیل رییس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می نویسد که این کمیسیون در بخش امنیت به ارگان های امنیتی حکومت افغانستان متکی می باشد، ولی این آشکار است که انتخابات در برخی مناطق در میان جنگ و درگیری انجام خواهد شد. او گفته است که ما جز راه اندازی انتخابات راه دیگری پیشرو نداریم.
XS
SM
MD
LG