لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

«بدون همکاری پاکستان، پیروزی امریکا در افغانستان متصور نیست»


جنرال جوزیف دانفورد قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان
جنرال جوزیف دانفورد قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان
قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان می گوید، بدون همکاری پاکستان، پیروزی امریکا در افغانستان متصور نبود.

جنرال جوزیف دانفورد که دیروز در اجلاس استماعیه کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا صحبت می کرد گفت:

" این را دریافتم که بدون همکاری اسلام آباد و روابط موثر بین افغانستان و پاکستان تصور پیروزی در منطقه دشوار و مشکل است. "

جنرال دانفورد قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانسنتان همچنان گفت، در سال گذشته دو موضوع توجه مرا به خود جلب کرد.

یکی آنچه که من باور دارم و پاکستان نیز آن را می پذیرد، این است که موجودیت تندروان برای امنیت پاکستان تهدید به حساب می رود و دیگر اینکه پاکستانی ها می دانند که یک افغانستان با ثبات، با امن و متحد به خیر و منفعت شان می باشد.

قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان در ادامه صحبت اش گفت، روابط بین افغانستان و پاکستان بهبود یافته و رهبران این دو کشور از ماه اگیست سال گذشته به این سو، چهار بار باهم دیدار داشتند.

او گفت:
" تا یک مدتی رهبران دو کشور با یکدیگر ملاقات و دیدار نداشتند. اما پس از آن نواز شریف صدراعظم پاکستان برای بهبود روابط تصمیم و اراده خود را نشان داد. "

جوزف دانفورد اضافه کرد:
" فکر می کنم دو عرصه را آنها برای همکاری مشخص ساخته اند، مهم است تا به آن اشاره کنم."

او گفت، یکی از این عرصه های این است که باید از افراطیت تعریف مشترک داشت و باید برای مقابله با تندروان همکاری کرد و زمینهء دوم تعین چهارچوب اداره و مدیریت سرحدات وسیع بین دو کشور است که براساس آن می توان به مسایل، سیاسی، اقتصادی و امنیتی بین دو کشور رسیدگی شود.

او گفت:
" نقش ما این است که روی انکشاف روابط موثر نظامی افغانستان و پاکستان کار کنیم."

قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان در اجلاس کمیته نظامی مجلس سنای امریکا در اشاره به ملاقات اش با لوی درستیز اردو پاکستان گفت، جنرال راحل شریف مانند مقامات افغان عزم راسخ دارد که در روابط نیروهای امنیتی افغان و اردو پاکستان بهبود آورد.

جنرال جوزف دانفورد همچنان گفت:
" ما در چند ماه آینده بیشتر وقت خود را به بهبود روابط و همکا ری بین این دو کشور اختصاص می دهیم."

به گفتهء وی یک چیزی را که آنها می خواهند در جریان امسال تکمیل کنند ایجاد روابط موثر دو جانبه بین افغانستان و پاکستان است.
XS
SM
MD
LG