لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

گاردین: آیا تجارت های کوچک در افغانستان باقی خواهند ماند؟


بیشتر روزنامه ها و نشریه های غربی در مورد توافقنامه امنیتی، آینده نیرو های امریکایی در افغانستان و انتخابات افغانستان مطالبی را نشر کرده اند.

گاردین
روزنامه گاردین با این عنوان مقالهء را نشر کرده است: "افغانستان در مرحله انتقال، آیا تجارت های کوچک باقی خواهند ماند؟"

روزنامه یک گزارش نهاد ICAI یعنی کمیسیون مستقل تاثیر کمک های خیریه بریتانیا را نشر کرده است.

این موسسه یک بررسی را در مورد همکاری های بریتانیا جهت تقویت اقتصاد افغانستان انجام داده است.

نویسنده مقاله گاردین می گوید که او در ماه جنوری در کابل بود تا یک مطالعه را از بازار های افغانستان در مناطق شهری انجام دهد.

به گفته او، پس از تقریباً یک دهه رشد اقتصادی، امروز تجارت های کوچک و کار دکانداران و تاجران افغان با رکود روبرو شده است.

روزنامه اظهارات جاوید شیرزی یک خیاط افغان را در کابل نشر کرده که گفته است: لباس های نیرو های بریتانیایی و امریکایی که در قندهار مستقر بودند، حدود سی درصد عواید وی را تشکیل می داد، اما حالا کار این خیاط، تقریباً پنج درصد به خارجی ها متکی است.

دو نکته از سوی گاردین در اقتصاد افغانستان تاثیر گذار دانسته شده است. نخست انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی که در نتیجه رژیم و قدرت تغییر می کند و دوم خروج نیرو های بین المللی که قرار است تا پایان سال 2014 افغانستان را ترک کنند.

فارن پالیسی
روزنامه فارن پالیسی در مورد رییس جمهور کرزی و امضای توافقنامه امنیتی با امریکا توجه کرده است.

به نوشته روزنامه، شخصیت حامد کرزی اکثراً به نظر بسیاری ها غیر قابل پیشبینی و متغیر دانسته می شود، به خصوص برخورد اخیر وی با توافقنامه امنیتی با ایالات متحده امریکا.

فارن پالیسی می نویسد: برای کرزی، توافقنامه امنیتی جزء از یک برنامه گسترده است که انتخابات و تلاش برای دخیل بودن طالبان در قدرت، از اجزای مهم آن دانسته می شوند.

اما روزنامه گفته که تاخیر در امضای توافقنامه امنیتی با امریکا، شاید مخالفت طالبان را با انتخابات تقویت کند.

فارن پالیسی در ادامه افزوده است: رییس جمهور کرزی در روز های نخست رهبری اش، هیچ تجربه حکومت داری نداشت و بیشتر به متخصصان خارجی متکی بود.

اما به نوشته روزنامه، حالا که کرزی در پایان دوره کاری اش نزدیک تر می شود، رهبر با تجربهء یک کشور مستقل است و ارزش حرمت گزاری دارد.

دیلی تیلیگراف
روزنامه دیلی تیلیگراف اظهارات قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان را نشر کرده است.

روزنامه بیشتر به آن بخش هشدار جنرال جوزیف دانفورد توجه کرده که گفته است: اگر نیرو های بین المللی به صورت کامل از افغانستان خارج شوند، القاعده می تواند تا از این کشور بحیث یک پایگاه برای حملات بر غرب استفاده کند.

دانفورد به اعضای کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا گفت: گزینه صفر برای افغانستان و غرب خطرناک دانسته می شود و برای القاعده روحیه می دهد. به گفته قوماندان عمومی نیرو های بین المللی، اردوی امریکا خواهان استقرار هشت تا ده هزار عسکر آن کشور در افغانستان است.

روزنامه دیلی تیلیگراف در ادامه نوشته است: رییس جمهور کرزی امضای توافقنامه امنیتی با امریکا را تا حالا رد کرده و این اقدام آینده نیرو های آن کشور را که احتمالاً بعد از سال 2014 در افغانستان باقی می مانند، در بی سرنوشتی قرار داده است.
XS
SM
MD
LG