لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

سال جدید تعلیمی در افغانستان به تاریخ دوم حمل آغاز می شود


مسوولین وزارت معارف افغانستان می گویند که در سال پیشرو یک میلیون و هفت صد هزار شاگرد جدیدالشمول به مکتب راه پیدا می کنند.

در حال حاضر در افغانستان حدود ده میلیون و پنج صد هزار پسر و دختر مصروف آموزش می باشند و وزارت معارف می گوید که در سال پیشرو یک میلیون و هفت صد هزار تن دیگر بر آن اضافه می شود.

کبیر حقمل مسوول نشرات وزارت معارف روز شنبه به رادیو آزادی گفت قرار است سال تعلیمی بروز شنبه دوم حمل آغاز شود.

وی گفت، قرار است در سال آینده یازده هزار معلم در مکاتب جذب شوند:

« ما انشاالله در شنبه آینده زنگ مکتب را به صدا خواهیم آورد و مکاتب به صورت رسمی در تمام افغانستان شروع خواهند شد.
در تاریخ افغانستان برای نخستین بار 17 میلیون شاگرد در مکاتب راه پیدا می کنند و 11 هزار معلم را در سیستم معارف استخدام می کنیم، نزدیک به 8 هزار صنف درسی را ایجاد می نمایم و در ساحات که مکتب وجود ندارد تا 1000 مکتب جدید را ایجاد می نمائیم و کوشش می کنیم مکاتبِ که در ولایات به اثر جنگ ها مسدود است در شرع سال دوباره باز شوند.»


آقای حقمل گفت، در سال 1393 در مناطق که مکتب وجود ندارد به تعداد یک هزار مکتب جدید را ایجاد خواهند کرد.

در حالی که در افغانستان همه ساله تعداد شاگردان بیشتر می شود اما در بعضی از مناطق دختران و پسران از اثر ناامنی و موجودیت مخالفین مسلح در کشور به مکتب رفته نمی توانند.

به اساس معلومات وزارت معارف، تا حال در حدود چهارصد و پنجاه مکتب مسدود بوده و این مکاتب اکثراً در ولایات جنوبی و دیگر ساحات نا امن قرار دارند.

وزارت معارف در حالی از جذب یک میلیون و هفت صد هزار شاگرد جدیدالشمول خبر می دهد که تعداد از شاگردان از امکانات در مکاتب شکایت دارند.

دو تن از شاگردان مکاتب عبدالهادی داوی و مکتب ستاره ضمن شکایت از نبود کتاب درسی، صنف، کمپیوتر و سایر مواد، در مورد انتخابات نیز نگران استند.

آنان می گویند، در صورتی که در انتخابات بیشتر رخصتی داده شود از درس و تعلیم بدور خواهند ماند:

« نام مه عبدالمسیح است، متعلم صنف 12 عبدالهادی داوی، در مکتب ما کمپوتر وجود ندارد و همی بزرگ ترین مشکل است، در یک مکتب که کمپیوتر نباشد و یک مرجع نباشد شاگردان چگونه سطح آگاهی خود را بلند ببرند، خواهش داریم که در مکتب ما کمپیوتر بیاورند.»

« نام من شهباز است متعلم صنف هفتم مکتب ستاره، مشکلات ما این است که برای ما کتاب ها را مکمل ندادند و می خواهم که در این وقت که انتخابات هم نزدیک است و ما به تشویش استیم که درس های ما می ماند، برای ما رخصتی زیاد ندهند تا ما درس های خود را درست بخوانیم و می خواهم که کتاب های ما را مکمل دهند.»

اما مسوولین وزارت معارف می گویند که رخصتی در هنگام برگزاری انتخابات هیچ تاثیری بر روند تدریس ندارد.

در این حال برخی از آگاهان می گویند که نا امنی ها در کشور تاثیر منفی بر روند آموزش دارد و مخالفین مسلح باید از آسیب رساندن بر روند آموزش دست بردارند.
XS
SM
MD
LG