لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

«خشونت علیه زنان در 1392 در افغانستان افزایش یافته است»


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که میزان خشونت علیه زنان در مقایسه با سال 1391، 9 درصد افزایش یافته است.

مقامات این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفتند، در جریان سال 1392 بیش از شش هزار مورد خشونت علیه زنان در این کمیسیون به ثبت رسیده است.

به گفته آنها، کمیسیون مستقل حقوق بشر حدود 60 درصد این قضایا را حل نموده و عاملین آنرا به پنجه قانون سپرده است. ثریا صبحرنگ کمیشنر این کمیسیون به رادیو آزادی در این رابطه به رادیو آزادی چنین گفت:

" ما در کمیسیون در طول یازده ماه 6221 مورد خشونت علیه زنان ثبت گردیده است که این در مقایسه با سال گذشته 9 درصد افزایش را نشان می دهد، در مجموع خشونت در تمام ولایات افغانستان صورت می گیرد زمانیکه حتی یک مورد خشونت در این کمیسیون ثبت می گردد ما نگران می شویم. "

بریده شدن لب و بینی، قتل، لت و کوب زنان، تجاوز جنسی، بد دادن، ازدواج اجباری، وادار ساختن زنان به اعتیاد مواد مخدر از جمله موارد جدی خشونت های اند که کمیسیون مستقل حقوق بشر به آن اشاره کرده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در حالی از افزایش خشونت علیه زنان ابراز نگرانی می کند که چند ماه قبل لب و بینی یک زن به نام ستاره در ولسوالی انجیل ولایت هرات به وسیله شوهرش بریده شد.

این در حالیست که رییس جمهور کرزی در مراسم تجلیل از روز جهانی زن در کابل نقش علمای دین و بزرگان قومی را در محو خشونت علیه زنان موثر خوانده گفت که باید برای ختم آن تبلیغ نمایند.

در همین حال وزارت امور زنان می گوید، در این اواخر قضایای تکاندهنده و خشونت های حاد علیه زنان در کشور افزایش یافته است.

مژگان مصطفوی معین این وزارت به رادیو آزادی گفت، برخلاف آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر فیصدی خشونت ها افزایش نیافته بلکه به گفتهء وی نحوه خشونت ها شدت یافته اند:

" برخلاف آمار که کمیسیون مستقل حقوق بشر ارایه کرده طی سال که گذشت ما در فیصدی خشونت ها افزایش نداشتیم اما در نوعیت خشونت و شدت قضایا مشکل داشتیم که قضایای فجیع تر و حاد تر در مقایسه با سال گذشته با آن مواجه بودیم. "

به گفته خانم مصطفوی، با آنکه این وزارت به بیشتر قضایای خشونت علیه زنان رسیده گی کرده اما هنوز هم صد ها و هزار ها قضیه خشونت علیه زنان در وزارت امور زنان و سایر مراجع سالانه ثبت می گردد.

معین وزارت امور زنان همچنان از ارگان های عدلی و قضایی خواست تا قضایای خشونت علیه زنان را به گونه جدی بررسی نماید.

با در نظر داشت رویداد های اخیر خشونت در برابر زنان، مردم نیز انتقاد می نمایند که در این زمینه از سوی نهاد های مربوط دولتی توجه لازم صورت نمی گیرد.

دو تن از زنان در شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی در مورد چنین گفتند:

" یک سال بسیار خراب برای زنان بود، بخاطر زنان هیچ کار نشده برای هیچ یک از عاملین خشونت ها جزا داده نشده است اگر یکی آنها مجازات شود برای افراد دیگر درس عبرت می گردید. "

آنها می گویند، در صورتیکه که آگهی به خاطر محو خشونت علیه زنان از طریق مساجد علمای کرام، مکاتب و سران قوم بیشتر شوند این مشکل کاهش خواهد یافت.

در همین حال نماینده اتحادیه اروپا نیز در یک گزارش خود از افزایش میزان خشونت علیه زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

دفتر هیات اتحادیه اروپا در افغانستان می گوید، که از هر پنج قضیه به ثبت رسیده خشونت علیه زنان در این کشور یکی آن تا آخر مورد رسیده گی قرار نمی گیرند.

این در حالیست که ستره محکمه افغانستان گفته های اخیر هیات اروپا را رد کرده می گوید که به تمام قضایای خشونت علیه زنان در کشور رسیده گی صورت گرفته است.

داکتر عبدالله عطایی آمر عمومی اداره ستره محکمه در صحبت با رادیو آزادی در مورد اینکه تا کنون به چه تعداد این دوسیه ها رسیده گی کرده اند چنین گفت:

" در مرحله تمیز قضایای متعلق به تجاوز جنسی 126 قضیه به محکمه وارد شده و در مورد آن حکم نیز صادر گردیده است، مجموع قضایای که در مرحله تمیز از از موارد قانون منع خشونت علیه خانم ها تطبیق شده 415 قضیه است، و مجموع قضایای که در آن معاشرت های غیر اخلاقی صورت گرفته و قانون در آن تطبیق شده 963 قضیه است در مجموع به عنوان آمار 1514 قضیه است که قانون منع خشونت علیه زنان در آن تطبیق شده است. "

به گفته آقای عطایی، شش تن از عاملین خشونت علیه زنان به اعدام نیز محکوم شده اند.

با آنکه در چند سال اخیر تلاش های زیادی برای کاهش خشونت علیه زنان مانند ساختن برنامه و راه اندازی کمپاین ها از سوی حکومت و نهاد های غیر دولتی انجام شده است.

اما هنوز هم انتقاد های موجود اند که این تلاش ها بیشتر جنبه نمایشی داشته و تاثیر گذاری موثر برای کاهش خشونت علیه زنان در کشور نداشته است.


فرشته ندا
XS
SM
MD
LG