لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

مبارزات انتخاباتی در ولایت قندهار


وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در مورد مبارزات انتخاباتی در ولایت قندهار تمرکز کرده است.

روزنامه می نویسد: این مبارزات با یک امیدواری صورت می گیرد که شاید انتخابات ماه اپریل بتواند پس از دوازده سال یک حکومت بهتر را در افغانستان ایجاد کند.

با آنکه طالبان با پخش اعلامیه گفته بودند که انتخابات شانزدهم حمل را اخلال خواهند کرد، وال ستریت ژورنال اظهارات محمد داود یک بزرگ قومی الکوزی را در قندهار نقل کرده که گفته است: طالبان در این ولایت خاموش اند زیرا آنها خواهان انتخابات آزاد و عادلانه هستند.

در انتخابات گذشته تردید در مورد حدود چهل و یک درصد حوزه های رای دهی از سوی یک نهاد نظارتی انتخابات افغانستان در مورد قندهار مطرح شد که حدود یک میلیون رای میشد.

روزنامه به مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری هم اشاره کرده و می نویسد: زلمی رسول کمپاین گسترده در ولایت قندهار داشت و دو نامزد نسبتاً پیشتاز دیگر یعنی اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در هفته های آینده تصمیم دارند برای مبارزات انتخاباتی شان به قندهار بروند.

حاجی راز محمد یک بزرگ قومی نورزی در قندهار به روزنامه گفته، در تمامی نشست ها و کمپاین ها شرکت می کند و سپس تصمیم می گیرد که برای کدام نامزد رای بدهد.

روزنامه وال ستریت ژورنال در پایان این مقاله می نویسد: با آنکه مداخله حکومتی در انتخابات قابل پیشبینی است اما در مقایسه با انتخابات سال 2009 که در نتیجه آن حامد کرزی دو باره به قدرت رسید، دلگرمی نسبی به میان آمده است.


دیلی تیلیگراف

روزنامه دیلی تیلیگراف با نشر تصاویر داماد اسامه بن لادن رهبر سابق شبکه القاعده در افغانستان، جریان محکمه او را نشر کرده است.

به نوشته دیلی تیلیگراف، سلیمان ابو غیث داماد کویتی بن لادن ساعاتی پس از حملات یازدهم سپتمبر با او در یک پناهگاه در افغانستان نشسته بود.

اسامه در آن زمان گفته بود: این ما بودیم که چنین حمله را ممکن ساختیم.

روزنامه می نویسد: با آنکه از ابو غیث به عنوان سخنگو و یکی از تمویل کننده های القاعده نام برده می شود، او در پاسخ وکیلش که پرسید: آیا گاهی عضو القاعده بوده است، گفت: نخیر.

دیلی تیلیگراف سخنان ابو غیث را برجسته ساخته که اسامه بن لادن از او پرسیده بود: عکس العمل ها پس از حملات یازدهم سپتمبر چی خواهد بود؟

ابو غیث به اسامه در این جریان گفته که امریکا تا زمانی خاموش نخواهد نشست که او کشته و یا دستگیر شود. سپس بن لادن هم به دامادش گفته که خیلی با بد بینی برخورد می کند.

روزنامه در این مورد هم نوشته که تروریست شناخته شده جهان گویا به دامادش این را هم گفته که زنده گی در کمپ های مملو از سلاح، همراه با آموزش های نظامی مشکل و دشوار است.

با آنکه دیلی تیلیگراف، تردید های را در مورد واقعیت اظهارات داماد بن لادن مطرح می کند اما انتظار می رود در مورد وی در نشست روز دوشنبه محکمه تصمیم نهایی گرفته شود.
XS
SM
MD
LG