لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

ندادن ویزه برای نمایندهء ایران، یک گام بی سابقه برای آزمایش نفود


احتمال می رود، بزودی ایالات متحده امریکا از صدور ویزه به نمایندهء ایران در سازمان ملل امتناع کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلومات امریکایی می نویسد، این اقدام احتمالی امریکا یک گام بی سابقه برای آزمایش نفود آن کشور در جهان خواهد بود.

واشنگتن به خاطر اتهاماتی که گویا ابوطالبی در حملهء سال 1979 بالای سفارت امریکا در تهران و گروگان گیری 52 امریکایی نقش داشته است، به وی اجازهء ورود به نیویارک را نمی دهد.

خبر گزاری رویترز به نقل ازدو دیپلومات امریکایی که نخواسته اند از آنها نام گرفته شود می نویسد، امریکا عنقریب اعلان خواهد کرد که به حمید ابوطالبی را اجازه ورود به خاک این کشور را نخواهد داد.

یک دیپلومات دیگر امریکایی اقدام ایران را در مورد برای معرفی ابوطالبی به حیث نماینده آن کشور در سازمان ملل یک عمل قصدی و تحریک آمیز خواند است.
بروز سه شنبه قصر سفید به ایران خواهد گفت که معرفی حامد ابوطالبی به عنوان دیپلومات و نمایندهء این کشور در سازمان ملل متحد برای واشنگتن قابل قبول نیست.
ایران بالای اینکه واشنگتن به حمید ابوطالبی اجازه نمی دهد تا به حیث نمایندهء تهران در سازمان ملل متحد، وارد امریکا شود، انتقاد کرده است.

مرضیه افخَم سخنگوی وزارت خارجهء ایران گفت، ابوطالبی از دیپلومات های ارشد ایران است که به حیث سفیراین کشور در ایتالیا، بلجیم و آسترالیا کار کرده است.

دیپلومات ها می گویند، اختلاف ها میان امریکا و ایران در مورد ابوطالبی تا هنوز تاثیری منفی بالای مذاکرات میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان نگذاشته است.

ایالات متحده به عنوان کشور میزبان مقر سازمان ملل، باید دسترسی به این سازمان را برای اعضای آن فراهم کند.
اما وزارت خارجه امریکا هفته گذشته گفت که قانون امریکا اجازه می دهد که بنابر دلایل امنیتی، تروریزم و سیاست خارجی، از صدور ویزه برای دیپلومات ها خود داری کند.

سال گذشته رییس جمهور سودان زمانی نتوانست در اجلاس سازمان ملل متحد در نیویارک اشتراک کند که سفارت امریکا برایش ویزه نداد.
مقام های سودانی می گویند، رییس جمهور آن کشور متهم به دست داشتن در جنایات جنگی بود و از سوی محکمه بین المللی تحت تعقیب قرار داشت.

همچنان در سال 2012 میلادی ایالات متحده به 20 مقام ایرانی اجازه ورود به خاک کشورش را نداده بود.
XS
SM
MD
LG