لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

افغانستان

جاری شدن سیلابها در ولسوالی سوزمه قلعه سرپل باعث تلفات جانی و خسارات مالی شده است

در اثر سیلاب های ناشی از باران های شدید در ولسوالی سوزمه قلعه ولایت سرپل حدود 150 نفر کشته و زخمی شده اند و ده ها تن دیگر لادرک اند.

به گفته مقامات امنیتی و ریش سفیدان ولسوالی سوزمه قلعه، بعد از بارش باران های شدید شب گذشته در این ولسوالی سیلاب جاری شد که 2500 خانواده را متضرر ساخته است.

عمله نجات تا حال به این منطقه نرسیده است.

از سوی دیگر عبدالجبار حقبین والی ولایت سرپل تایید کرده است که این سیلاب ها تلفات جانی و مالی را در بر دارد.

حقبین گفت، کمک های عاجل به منطقه فرستاده شده اند.

از سوی دیگر مقامات امنیتی ولایت جوزجان می گویند 16 جسد را از دریای پل خراسان شهر شبرغان پیدا کرده اند.

عبدالمنان رووفی سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت جوزجان به رادیو آزادی گفت که این افراد در اثر سرازیر شدن سیلاب و باران های شدید از مناطق ولسوالی های درزاب، قوش تپه و ولایت سرپل به اینجا انتقال گردیده اند.

به گفته مقامات محلی جوزجان تا هنوز ده ها تن دیگر لادرک می باشند که مسوولان در تلاش جستجو و بررسی حادثه می باشند.

از سوی دیگر مسوولان اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می گویند تلاش های آنها به هدف آماده سازی کمک به آسیب دیده گان این سیلاب ها جریان دارد.

در این حال مسوولان ریاست مبارزه با حوادث در غرب افغانستان می گویند، باراش های شدید در ولایت بادغیس جان هشت تن به شمول یک زن و چهار کودک را گرفته است.

آنان می گویند، تلاش های اساسی را به خاطررسیده گی فوری به افراد آسیب پذیر در دو ولایت هرات و بادغیس روی دست گرفته اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

مقامات طالبان در هرات: قطار آهن اموال تجارتی به دلیل تاخیر در طی مراحل متوقف مانده

قطار آهن که ایران را با ولایت هرات در افغانستان وصل می کند
قطار آهن که ایران را با ولایت هرات در افغانستان وصل می کند

مقامات حکومت طالبان در هرات گزارش های مبنی برگیرماندن قطارآهن حامل اموال تجارتی افغانستان در ایران را تکذیب کرده میگویند که این قطار برای طی مراحل منتظر است.

نثاراحمد الیاس سخنگوی والی هرات روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که محموله ای که به سمت مرز ایران رفته طی مراحل آن زمانگیر شده وهیچ مشکلی دیگر وجود ندارد.
پیش ازاین رسانه های ایران گزارش داده بودند که نخستین محموله ترانزیتی که از افغانستان روانه ترکیه بود در ایران اجازه عبور نیافته است.

اما عصر روز یکشنبه رسانه ها به نقل از اداره روابط عمومی شرکت راه آهن این را هم گزارش دادند که تاکنون هیچ قطار ترانزیتی از افغانستان وارد ایران نشده است.

رسانه ها پیش از این گزارش داده بودند که قطار آهن حامل ۱۱۰۰ تُن سنگ معدنی تلک از طریق ولایت هرات وارد ایستگاه راه آهن در روزنک ایران شد.

در گزارش ها خبر متوقف شدن قطار آهن افغانستان در آنکشور تائید شده بود اما مقام های ایرانی در مورد علت این اقدام شان جزئیات نداده بودند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهان رهایی احمد فهیم عظیمی از بند طالبان شد

احمد فهیم عظیمی مدافع حقوق آموزش که توسط طالبان زندانی شده است
احمد فهیم عظیمی مدافع حقوق آموزش که توسط طالبان زندانی شده است

گروه کارشناسان شورای حقوق بشر ملل متحد میگوید طالبان باید احمد فهیم عظیمی مدافع حق آموزش دختران را فورا رها کنند.

اعلامیه این گروه که به روز دوشنبه ازسوی شورای حقوق بشر ملل متحد نشر شد تاکید می کند که دسترسی به آموزش یک حق اساسی است وکسانی که برای حمایت ازاین حق صدا بلند می کنند وتلاش دارند نباید بازداشت بلکه حمایت ومصونیت شان تضمین شود.

طالبان بعد از برگشت به قدرت در تابستان سال ۲۰۲۱ ، نخست دختران بالاتر از صنف ششم را از ادامه آموزش منع کردند وسپس درهای پوهنتون ها را نیز به روی دختران و زنان بستند.

احمد فهیم عظیمی بتاریخ هفدهم اکتوبر سال ۲۰۲۳ با جمعی از دیگر فعالان درکابل بازداشت و ازسوی طالبان به فعالیت غیرقانونی و خلاف شریعت متهم شده است.

بانک جهانی از خطر رکود اقتصادی در افغانستان هشدار داد

یکی از بازار های شهر کابل
یکی از بازار های شهر کابل

بانک جهانی می گوید که وضعیت اقتصادی افغانستان نامشخص است و خطر رکود اقتصادی در این کشور حداقل تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد.

بانک جهانی در گزارش تازه اش درباره رشد اقتصادی افغانستان گفته که در سال گذشته، تولید ناخالص داخلی در افغانستان ۲۶ درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش بانک جهانی، به دلیل عدم رشد تولید ناخالص داخلی در افغانستان و کاهش منابع مالی خارجی، آینده رشد اقتصادی در این کشور تاریک به نظر می رسد.

در گزارش بانک جهانی همچنین آمده که ممنوعیت کشت کوکنار و تولید مواد مخدردر افغانستان باعث شده که دهقانان افغان ۱.۳ میلیارد دالر از درآمد خود را از دست بدهند که حدود هشت درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

در این گزارش گفته شده که عواید از طریق جمع آوری مالیات در سال ۲۰۲۳ ، ۱۳ درصد افزایش یافته که به ۱۰۲ میلیارد افغانی رسیده است.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صحبتش در رادیوی ملی تحت کنترل طالبان، این گزارش بانک جهانی را رد کرد و گفت که اقتصاد افغانستان در گذشته که به گفته او افغان ها در اشغال بودند، تاریک بود و اکنون که امنیت و ثبات تامین است آینده اقتصادی روشن است.

اما مردم با فرستادن پیام های شان به رادیوآزادی می گویند که وضعیت اقتصادی شان در حال بد تر شدن است.

یک افغان با هشت تن دیگر در ایران اعدام شد

حلقهٔ دار و جلاد در ایران
حلقهٔ دار و جلاد در ایران

گزارش ها می رسانند که ۹ زندانی به شمول یک افغان در ایران به روز یکشنبه ۲۱ اپریل اعدام شده اند.

وبسایت «حال‌وش» که موضوعات حقوق بشری را دنبال می کند نوشته است که حکم اعدام شش زندانی بلوچ و یک زندانی کُرد که به دلیل اتهام مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان‌های کرمان و چابهار اجرا شد.

از سوی دیگر خبرگزاری حقوق بشری هرانا گزارش داده است که دو زندانی با جرایم مشابه در زندان قزلحصار کرج اعدام شده اند.

بر اساس گزارش ، یکی از این افراد شهروند افغانستان بوده است.

پیش از این گزارش شده بود که حکومت ایران چهار افغان بشمول دو برادر را به روز پنجشنبه هفتۀ گذشته اعدام کرده است.

به گزارش وبسایت «حال وش» این افراد در پیوند به اتهامات مرتبط با مواد مخدر در زندان وکیل آباد اعدام شدند.

سازمان حقوق بشر ایران به روز شنبه در گزارشی گفت که حکم اعدام یک افغان به نام ولی الله به اتهام قتل عمد به روز چهارشنبه ۱۷ اپریل در زندان مرکزی تبریز اجرا شد.

نمایشگاه تجارتی افغانستان و قزاقستان در کابل برگزار میشود

تصویر آٰرشیف: یک نمایشگاه صنایع دستی افغانستان که قبلا در کابل برگزار شده بود
تصویر آٰرشیف: یک نمایشگاه صنایع دستی افغانستان که قبلا در کابل برگزار شده بود

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان از برگزاری نمایشگاه مشترک افغانستان و قزاقستان در کابل خبر می دهد.

این وزارت به روز یکشنبه(۲۱ اپریل) در شبکه ایکس تویتر سابق گفت، در نمایشگاۀ که روز های پنجشنبه و جمعه همین هفته (۲۵ و ۲۶ اپریل) برگزار خواهد شد، محصولات و تولیدات افغانستان و قزاقستان به نمایش گذاشته می شود.

برای برگزاری نمایشگاه، چمن حضوری کابل در نظر گرفته شده است.

قرار است نمایشگاه صنایع افغانستان و قزاقستان از ساعت دوازده چاشت پنجشنبه به روی بازدید کننده ها گشایش یابد.

رسانه های ایرانی: هیچ قطار آهن افغانستان وارد ایران نشده است

خط آهن که خواف ایران را با ولایت هرات افغانستان وصل می کند
خط آهن که خواف ایران را با ولایت هرات افغانستان وصل می کند

رسانه های ایران گزارش می دهند که هیچ قطار آهن از افغانستان وارد اینکشور نشده است.

پیش از این چند خبرگزاری ایران گزارش داده بودند که نخستین محموله ترانزیتی که از افغانستان روانه ترکیه بود، در ایران اجازه عبور نیافته است.

اما عصر دیروز (۲۱ اپریل) رسانه ها به نقل از اداره روابط عمومی شرکت راه آهن گزارش دادند که تاکنون هیچ قطار ترانزیتی از افغانستان وارد ایران نشده است.

رسانه ها پیش از این گزارش دادند که قطار آهن حامل ۱۱۰۰ تُن سنگ معدنی بود و از طریق ولایت هرات وارد ایستگاه راه آهن در روزنک ایران شد.

در گزارش ها خبر متوقف شدن قطار آهن افغانستان در آنکشور تائید شده بود اما مقام های ایرانی در مورد علت این اقدام شان جزئیات نداده اند.

گروه داعش مسوولیت انفجار شام گذشته در منطقه کوتهٔ سنگی کابل را پذیرفت

بیرق و سمبول گروه داعش
بیرق و سمبول گروه داعش

مسئولیت انفجار شام دیروز در کابل را گروه دولت اسلامی معروف به داعش پذیرفت.

خبرگزاری فرانس پرس امروز گزارش داد که داعش در کانال تلگرامش گفته است که در این انفجار در موتری حامل هزاره ها حدود ده نفر کشته و زخمی شده اند.

پیش از این ، خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیۀ طالبان در کابل گفته بود که بر اثر انفجار ماین مقناطیسی در یک موتر مسافربری در منطقۀ کوتۀ سنگی رانندۀ موتر کشته شد و سه غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

ماه گذشته شاخۀ ولایت خراسان داعش مسئولیت حملۀ انتحاری در شهر قندهار را به عهده گرفته بود.

در این حمله در برابر نمایندگی نوی کابل بانک ده ها تن کشته و زخمی شده بودند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در نزدیک سه سال گذشته ، داعش مسئولیت چندین حملۀ مرگبار را در افغانستان پذیرفته است.

قطار اموال ترانزیتی افغانستان به ترکیه در مسیر عبور از ایران متوقف شد

مسیر خط آهن خواف ایران که ایران را با ولایت هرات افغانستان وصل می کند
مسیر خط آهن خواف ایران که ایران را با ولایت هرات افغانستان وصل می کند

اولین قطار حامل اموال ترانزیتی افغانستان به ترکیه در مسیر عبور از ایران متوقف ماند.

خبرگزاری ایلنا روز یک‌شنبه، دوم ثور ، گزارش داد که ایران از ارائه لوکوموتیو در ایستگاه روزنک، واقع در سرحد، برای ادامه حرکت این قطار به سمت ترکیه امتناع کرده است.

دقیقاً مشخص نیست چرا جمهوری اسلامی از عبور این قطار حامل سنگ معدنی «تالک» جلوگیری کرده، اما یک منبع به ایلنا گفته است احتمالاً این مشکل مربوط به بدهی کنسرسیوم پیمانکار توسعه خط آهن از بابت پرداخت هزینه عبور قطار از ایران باشد.

این در حالی است که کنسرسیوم توسعه این پروژه، متشکل از شرکت‌های ایرانی است و در ماه سرطان پارسال بعد از ۱۶ سال تعلل، خط آهن خواف-هرات را افتتاح کرد و مشکلات مالی این کنسرسیوم اصولاً ارتباطی به افغانستان یا ترکیه ندارد.

ایران به خاطر عدم توسعه خطوط ریل، تحریم‌ها و مشکلات غیرمترقبه‌ای که در همکاری با شرکت‌ها و کشورهای خارجی گریبان‌گیر این شرکت‌ها و کشورها می‌شود، از کل طرح‌های ترانزیتی منطقه، از جمله کریدور شرق-غرب (چین-اروپا) و شمال-جنوب (روسیه-خلیج فارس) کنار گذاشته شده است .

هیئت سازمان همکاری اسلامی در کابل با مقامات طالبان دیدار کرد

هیئت سازمان همکاری اسلامی در کابل
هیئت سازمان همکاری اسلامی در کابل

طارق علی بخیت، نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان و هیئت همراه اش با مقام های طالبان در کابل به ویژه در مورد حقوق دختران و زنان افغان گفتگو کرده اند.

در اعلامیه ای که از سوی این سازمان منتشر شده آمده است که، این هیئت به تاریخ ۱۹ اپریل به کابل سفر کرده و با عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس الوزرای ، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه و خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان دیدار کرده اند.

در همین حال، وزارت خارجه حکومت طالبان در اعلامیه‌ای نوشته است که هیئت سازمان همکاری اسلامی به رهبری طارق علی بخیت در دیدار با امیرخان متقی بر تعامل و تفاهم مستقیم میان کشورهای عضو این سازمان تاکید کرده است.

هیت سازمان همکاری اسلامی در حالی به کابل می‌آیند که حکومت طالبان تا هنوز خواست ‌های مطرح شده ای آنها برای رفع محدودیت‌های تحصیل و کار دختران و زنان افغان را نپذیرفته است.

هشتاد و سه خانواده مهاجر دیروز از پاکستان و ایران به افغانستان برگشتند

روند اخراج افغانها از پاکستان
روند اخراج افغانها از پاکستان

به گزارش خبرگزاری باختر در کنترل طالبان ، ۸۳ خانوادۀ مهاجر افغان دیروز از پاکستان و ایران به افغانستان بازگشتند.

باختر در شبکۀ اکس (توییتر سابق ) امروز یکشنبه ۲۱ اپریل نوشت که این خانواده ها از طریق گذرگاه های سپین بولدک – چمن ، انگور اده و بندر اسلام قلعه برگشت کرده اند.

گفته نشده است که این ده ها خانواده به طور اجباری و یا داوطلبانه عودت کرده اند.

بر اساس گزارش ها ، پاکستان و ایران روند اخراج افغان های فاقد اسناد مهاجرت را در این اواخر تشدید کرده اند.

ارقام سازمان بین المللی مهاجرت نشان می دهد که از اول تا پانزدۀ اپریل بیش از هشت هزار افغان که بسیاری آنان اسناد قانونی اقامت نداشتند از پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG