لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

مردم: 7 و 8 ثور سبب آغاز بدبختی ها در افغانستان شد


شماری از باشنده های شهر کابل هر دو روز تاریخی 7 و 8 ثور را آغاز بد بختی های مردم افغانستان عنوان می کنند.

در تاریخ این کشور 7 ثور 1357 هجری شمسی ایجاد حکومت کمونستی به حمایت شوروی سابق و 8 ثور 1371 هجری شمسی پیروزی حکومت مجاهدین علیه حکومت داکتر نجیب الله در کشور است.

شماری از باشنده های شهر کابل می گویند، 7 ثور سبب کشته شدن هزاران تن گردیده و باعث شده است که تا کنون جنگ و نابسامانی ادامه یابد.

محمد رفیع یک تن از باشنده های شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

« 7 ثور و 8 ثور هر دو باعث بد بختی مردم گردیده، آغار جنگ ها شده و مردم قتل عام گردید، همین 7 و 8 ثور باعث ویرانی افغانستان گردیده که تا اکنون جور نمی شود. هیچ ارزش ندارد که از این روز تجلیل شود.»

هشتم ثور در افغانستان رخصتی عمومی است و قبل از این این روز با مراسم خاص نظامی از طرف حکومت و رهبران جهادی در کابل و ولایات مختلف برگزار می گردید، اما امسال نشان تجلیل از این روز در مرکز و ولایات به نظر نمی رسد.

برخی از باشنده گان کابل می گویند، طوریکه هفت ثور سال 1357 در کشور سبب جنگ ها و قتل حدود یک و نیم میلیون افغان گردید، به همین گونه هشتم ثور سال 1371هجری شمسی نیز باعث از بین رفتن ده ها هزار افغان و تخریب هزار ها خانه در کشور گردید.

آنان می گویند هر دو روز عامل آغاز بدبختی افغان ها، کشتار مردم بیگناه و ویرانی کشور گردید.

یک تن از باشنده گان شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی در این مورد چنین گفت:
« این روز جز مرگ، گرسنگی و در به دری به افغانستان دیگر دست آورد نداشته است و به همین خاطر مردم از تجلیل این روز خسته شده اند و با آمدن 8 ثور همه خاطرات بد مردم یاد شان می آید در همین روز بود که 65 هزار مردم در خانه های شان دفن شدند. و 7 ثور نیز با مداخلات خارجی ها همراه بوده. خلاصه هر دویشان چندان خوشایند نبوده است.»

به گفتهء برخی باشنده گان کابل، با ایجاد حکومت مجاهدین جنگ های تنظیمی آغاز گردید که تنها در شهر کابل حدود هفتاد هزار تن به شمول زنان، مردان، جوانان و اطفال قربانی این جنگ شدند.

با آنکه برخی از مردم افغانستان می گویند که مخالف تجلیل این دو روز در کشور هستند اما این روز ها هنوز هم طرفداران و حامیان خود را دارند.

طرفداران 7 ثور می گویند، این دوره آغاز مرحله تکامل اجتماعی بوده و طرفداران 8 ثور می گویند که آنان با جهاد و قربانی، مردم کشور را از چنگ حکومت کمونیستی نجات داند.
XS
SM
MD
LG