لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

مشعل: اطفال افغان در مدارس پاکستان به حملات انتحاری تشویق می شوند


ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان می گوید که 80 درصد حملات انتحاری در کشور به وسیله کودکان صورت می گیرد.

لطف الله مشعل سخنگوی این اداره روز چهارشنبه در نشستی در پوهنتون کابل گفت که بیشتر از این کودکان در مدارس دینی پاکستان به انجام حملات انتحاری تشویق می شوند.

آقای مشعل گفت، یک تعداد از کودکان را که قبل از انجام حمله انتحاری بازداشت کرده اند پذیرفته اند که در برخی مدارس دینی پاکستان آموزش های انتحاری را فرا گرفته اند.

وی گفت، بیشتر این کودکان زمانی که به انجام حملات انتحاری مامور می شوند به این مساله پی نمی برند:

" برای آنها گفته نمی شود که کشته می شوید می گویند، این دکمه را فشار بدهید شما نجات می یابید وقتی که انتحار می کنند آنها نمیداند که منفجر می شوند با بیشتر آنان که ما صحبت کردیم گفته اند که ما نمیدانستیم گفتن دکمه را فشار بدهید شما به جنت می روید و یک تعداد دیگر شان نمیدانند و نه آماده انتحار اند. "

آقای مشعل گفت، این کودکان افغان که به حملات انتحاری تشویق می شوند از افغانستان به هدف آموزش مسایل دینی به مدارس پاکستان می روند.

او افزود، از 20 تا 70 مدرسهء دینی در پاکستان فعالیت دارد که کودکان را به انجام حملات انتحاری تشویق می کنند.

حکومت افغانستان پیش از این نیز بار ها گفته بود که شماری از مدارس دینی پاکستان اطفال و نو جوانان را به عوض تعلیمات دینی، به افراطیت و به جنگ بر ضد حکومت افغانستان ترغیب می کنند.

در همین حال لطف الله مشعل سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی گفت، به هدف جلوگیری از این فعالیت ها سازمان ملل متحد باید اقدامات لازم را اتخاد کند:

" ما امیدوار هستیم که حتی دوستان بین المللی ملل متحد و شورای امنیت ملل متحد روی مدارس محلات که در آن آموزش داده می شوند ما اسناد موثق در مورد را به دوستان بین المللی دادیم که تا فشار بالایشان بیاورند اینکار هم خلاف اسلام، بشریت و حقوق بشری است. "

از سوی دیگر نورجلال معاون لوی څارنوالی افغانستان که در همین نشست حضور داشت گفت، مادران، پدران، خانواده ها، موسفیدان و علمای دین مسوولیت دارند تا مانع استفاده از کودکان در حملات انتحاری شوند.

پاکستان در بیشتر موارد این را رد کرده است که در شماری از مدارس دینی آن کشور جوانان افراطیت و بر ضد حکومت افغانستان آموزش داده می شوند.

هم چنان طالبان هم پیش از این گفته بودند که هیچ گاه از کودکان در انجام حملات انتحاری استفاده نکرده اند.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG