لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

دور تازهء مذاکرات روی برنامه اتمی ایران در ویانا آغاز می شود


تصویر از آرشیف
تصویر از آرشیف
قرار است ایران و شش قدرت جهان امروز دور تازهء مذاکرات را در ویانا مرکز اتریش آغاز کنند.

هدف از گفتگو های امروز دریافت یک راه حل جامع دیپلوماتیک به جنجال روی برنامهء اتمی ایران است.

گفتگو ها میان ایران و کشور های پنج بر علاوهء یک، یکروز پس از دیدار مذاکره کننده گان ایران و ادارهء بین المللی انرژی اتمی برگزار می شود.

این دیدار نیز در ویانا انجام شد اما گفته نشده است که چه اقداماتی برای رفع نگرانی های غرب در مورد اینکه ایران در تلاش ساختن اسلحهء اتمی است روی دست گرفته می شوند.

این واضح نشده است که در ملاقات مقام های ایران و اداره بین المللی انرژی اتمی کدام پیشرفت به میان آمده است و یا نه؟

اما این اداره پس از دیدار دیروز خاطر نشان نمود که ایران باید گام های را در خصوص ایجاد شفافیت کامل در برنامه هسته یی اش طوریکه توافق کرده است تا 15 می بردارد.

مقام های امریکایی ماه گذشته گفتند که هدف از گفتگو های امروز ترتیب طرح یک موافقت دایمی روی برنامه اتمی ایران است.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی امریکا به روز دوشنبه در واشنگتن گفت که ایران باید با روی دست گرفتن اقدام قابل اثبات توافق کند و یا موافقت نهایی در زمینه رفع تحریم های اقتصادی بر این کشور صورت نخواهد گرفت.

رایس در ادامه گفت، اگر قناعت ما حاصل نشود معامله یی وجود نخواهد داشت.

ایران به اساس یک توافق موقت که نومبر پارسال در ژینو صورت گرفت، حاضر شد که بعضی از فعالیت های اتمی خود را برای شش ماه در بدل دور شدن بخشی از تحریم ها بر این کشور متوقف بسازد.

در این موافقتنامه موقت آمده است که کشور های پنج به علاوه یک در توافق نهایی به ایران اجازه غنی سازیم یورانیم را تا یک حد محدود خواهند داد نه به اندازه که برای ساخت اسلحه نیاز است.

ایران قبلاً تعهد کرده بود که به مطالبات اداره انرژی بین المللی اتمی الی 15 می پاسخ بدهد تا به این ترتیب گفتگو ها بر سر ترتیب طرح توافق نهایی با کشور های پنج بر علاوه یک هفته جاری در ویانا به پیش روند.

کشور های پنج به علاوه یک شامل ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و جرمنی می شوند.
XS
SM
MD
LG