لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

جرائت: هیچ کشوری حق ندارد از مجبوریت افغانهای مهاجر سوء استفاده کند


اسلام الدین جرائت سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان
اسلام الدین جرائت سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان
وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید که در صورت اثبات اعزام افغان های مهاجر به جنگ سوریه از سوی ایران به سازمان ملل متحد شکایت درج خواهد کرد.

سخنگوی این وزارت روز جمعه به رادیو آزادی گفت که هر چند تا کنون شواهد موثق در این خصوص ندارد، اما ممکن است شماری از افغان های مهاجر از سوی ایران منحیث ابزار در جنگ سوریه استخدام شده باشند.

اخیراً گزارش های نشر شده که شماری از افغان ‌های مهاجر در برابر دریافت پول و اسناد اقامت از ایران سلاح برداشته‌ به جنگ سوریه اعزام شده‌ اند.

در عین حال برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان نیز می گویند که در خصوص اعزام افغان های مهاجر به جنگ سوریه بار ها شکایاتِ را دریافت کرده اند.

وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید که هیچ کشوری حق ندارد تا از مجبوریت افغان های مهاجر در خاکش سوء استفاده نماید و آنان را برای بدست آوردن مقاصد شان وسیله قرار دهند.

اسلام الدین جرائت سخنگوی این وزارت روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت که گزارش های از این دست وجود دارد که گویا ایران افغان های مهاجر مقیم در خاکش را در برابر پرداخت یک مقدار پول در جنگ سوریه اعزام کرده است.

آقای جرائت می گوید که تا کنون اسناد و شواهد دقیق برای اثبات این مساله را در اختیار ندارند اما اگر این موضع روشن گردد برای حکومت افغانستان هرگز پذیرفتنی نخواهد بود:

« ما نتوانستیم در این مورد شواهدی را دریافت کنیم که آیا جمهوری اسلامی ایران از افغان ها در جنگ سوریه استفاده کرده اند یا خیر؟ اما چیزی که معلوم است اینست که از جمله ممکنات می تواند باشد.
شماری از اتباع ما بخاطر اینکه حد اقل زنده بمانند در کشورهای همسایه و سایر کشورها زنده گی می کنند اما این بدان مفهوم نیست که با استفاده از ضعف افغانها این ها را به جنگ روان کند و اگر چنین چیزی صورت گرفته باشد ما شکایت خود را درج بخش کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان خواهیم داشت. »

آقای جرائت می گوید که مهاجرت یک مساله اجتماعی است و نباید دولت ها در برابر آن سیاسی برخورد نمایند.

روزنامه وال ستریت ژورنال اخیراً گزارشی را نشر کرده که در آن گفته شده است که شماری از افغان ‌ها در برابر دریافت پول و اسناد اقامت از ایران، به جنگ سوریه اعزام شده‌ اند.

مقامات افغان و غربی به وال ستریت ژورنال گفته اند که ایران افغان های اهل تشیع را به طور خاص برای جنگیدن در برابر مخالفین رژیم سوریه استخدام می کند.

گفته می شود که یک مهاجر افغان در بدل رفتنش به جنگ سوریه پنج صد دالر امریکایی و برخی از امتیازات محدود دیگر از جمله اجازه اقامت از ایران دریافت می کند.

در گزارش آمده است که به تازه گی اجساد چهار تن از مهاجرین افغان که در جنگ داخلی سوریه کشته شده بودند در شهر مشهد ایران، به خاک سپرده شده است.

دولت ایران از بشارالاسد بر علیه سنی های سوری تبار حمایت می کند. این موضوع از سوی دفتر آیت الله محقق کابلی یک تن از رهبران مذهبی افغان در شهر قُم نیز تائید شده است.

در همین حال برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می گویند که در خصوص اعزام افغان های مهاجر در جنگ سوریه از سوی ایران شکایات متعددی را دریافت کرده اند.

محمد نعیم حمیدزی لالی در صحبت با رادیو آزادی گفت:
« افغان های که از ایران آمده اند و با ما دیدار کرده اند می گویند که شماری از افغان های ساکن در ایران به جنگ سوریه اعزام می گردند. از یک طرف خانواده ها این افغانان در آنجا گرو هستند و از سوی دیگر برای شان پول پرداخته می شود. ایران با این کارش دو هدف را دنبال می کند یکی اینکه در امور سوریه به مداخلات اش ادامه میدهد و از سوی دیگر افغانان را بنام تروریست معرفی می کنند تا بدنام شوند. »

خواستیم در رابطه به همین موضوع دیدگاه وزارت خارجه افغانستان و سفارت ایران در کابل را نیز داشته باشیم اما با تماس های مکرر موفق نشدیم.

بر بنیاد معلومات وزارت امور مهاجرین در حال حاضر حدود دو میلیون و چهار صد هزار مهاجر افغان در ایران زنده گی می کنند که از این میان کمتر از یک میلیون تن مدرک قانونی در دست دارند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG