لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

انتظار می رود السیسی در انتخابات مصر برنده شود


لوی درستیز سابق مصر عبدالفتاح السیسی
لوی درستیز سابق مصر عبدالفتاح السیسی
توقع می رود که انتخابات ریاست جمهوری دوروزه درمصر را لوی درستیز سابق این کشور با اکثریت وسیع برنده شود.

لوی درستیز سابق مصر عبدالفتاح السیسی رییس جمهور اسلامگرا محمد مرسی را که درنتیجۀ نخستین انتخابات آزاد دراین کشور به قدرت رسید، سال گذشته برکنار ساخت.

اکثریت احزاب مصر انتخابات ریاست جمهوری دراین کشور را تحریم کرده اند.
بر اساس گزارش های اخیر، حکومت روز سه شنبه را رخصتی اعلان کرد، اما سهم گیری مردم درانتخابات بازهم ضعیف بود.

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری است که پس از برکناری محمد مرسی رییس جمهور اسلامگرای مصر درماه جولایی گذشته درمصر برگذارمی شود.

حزب اخوان المسلمین که مرسی یکی از رهبران آن می باشد و دیگر فعالان جوان که علایم استبداد را درعبدالفتاح السیسی می بینند، انتخابات را تحریم کرده اند.
ولی بازهم توقع می رود که السیسی 59 ساله یگانه رقیب خود دراین انتخابات حمدین صباحی را با تفاوت زیاد شکست دهد. حمدین صباحی چپ گرا است.

مارشال متقاعد عبدالفتاح السیسی هنگامیکه دیروز رای خود را درصندوق انداخت مصریان را به اشتراک درانتخابات دعوت کرد.
او گفت :
"مصری ها امروز تاریخ خود را می نویسند وآیندۀ خود را تعیین میکنند. همۀ جهان می بینند که مصری ها چگونه تاریخ خود را می نویسند وآینده خود را مشخص می سازند."
53
ملیون مصری حق رای دادن دارند. ولی گزارش های اخیر گفته اند که اشتراک مردم درانتخابات ضعیف است و امکان دارد مشروعیت حکومت آیندۀ السیسی را مورد سوال قرار دهد.

بسیاری ها این انتخابات را یک همه پرسی می پندارند تا دیده شود که آیا مردم آزادی های را که انقلاب های بهار عرب درشرق میانه وعده داده است، ترجیج می دهند و یا استقرار وامنیت را؟

السیسی گفته است که آمدن مردم سالاری واقعی به مصر چندین دهه وقت را دربرمی گیرد و او اجازه نخواهد داد که تظاهرات مانع پیشرفت اقتصادی شود.

مصر پس ازانقلاب 25 جنوری سال 2011 که درنتیجۀ آن رژیم سی سالۀ حسنی مبارک سقوط کرد، دچار نا آرامی ها و مشکلات اقتصادی شده است.

رییس جمهور اسلامگرا محمد مرسی که نخستین انتخابات آزاد را درتاریخ مصر برنده شد، مدت یکسال درقدرت باقی ماند. سال گذشته او با تظاهرات وسیع مردم دچار شد و اردو او را از قدرت برکنار ساخت. پس از سقوط محمد مرسی صدها نفر از طرفداران وی کشته وهزاران تن دیگر زندانی شدند.
XS
SM
MD
LG