لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

فلم مستند"کماندو، بازگشت به خط مقدم جبهه"


برتی کر (Bertie Kerr) افسر نیروهای بحری شاهی بریتانیا که سالیان متمادی را در افغانستان سپری کرده است در یک فلم مستند شبکهء تلویزیونی (ITV) که " کماندو، بازگشت به خط مقدم جبهه" نام دارد به افغانستان بر می گردد تا تغییراتی را مشاهده کند که در این کشور صورت گرفته است.

روزنامهء دیلی تلگراف چاپ بریتانیا می نویسد، برتی کر در سال 2007 میلادی تازه آموزش های افسری را تمام کرده بود که به ولایت نا آرام هلمند در افغانستان اعزام شد. وی به حیث تورن نیروهای بحری شاهی بریتانیا در وحشتناک ترین جنگ های سهم گرفت که بعد از مداخلهء امریکا و بریتانیا، افغانستان بعد از سال 2001 میلادی شاهد آن بود.
افسر نیروهای بحری شاهی بریتانیا که فلم مستند "کماندو، بازگشت به خط مقدم جبهه" براساس خاطرات وی ساخته شده است
افسر نیروهای بحری شاهی بریتانیا که فلم مستند "کماندو، بازگشت به خط مقدم جبهه" براساس خاطرات وی ساخته شده است

در این فلم که از یاداشت های برتی کر (Bertie Kerr) استفاده شده است، وی می پرسد:
بعد از آنکه نیرو های غربی افغانستان را ترک کنند، با این مردم چی اتفاق خواهد افتاد؟

در فلم مستند "کماندو، بازگشت به خط مقدم جبهه" برتی کر خاطرات مشخص اش را از ماموریت های نظامی در ولسوالی کجکی و جنگ های قصه می کند که در سال 2007 میلادی ولایت هلمند شاهد آن بود.
وی می گوید:
"وظیفهء ما این بود تا امنیت را در مناطق اطراف بند برق کجکی تامین کرده، زمینه را برای بازسازی و آغاز کار توربین ها مساعد سازیم."

به گفتهء برتی کر تورن نیروهای بحری شاهی بریتانیا طالبان نمی خواستند بند برق کجکی را تخریب کنند، اما همچنان نمی خواستند که حکومت افغانستان هم امتیاز موفقیت آن را از آن خود سازد.

در یک بخش از یاداشت هایش در فلم مستند "کماندو، بازگشت به خط مقدم جبهه" برتی کر در مورد پایگاه باستین می نویسد، در این پایگاه تعداد امریکایی ها بیشتر از بریتانیایی ها اند و حملات بیرحمانه ما را مجبور ساخته است تا در داخل وسایل ضد مرمی فرورویم و این چیزیست که مارا از افرادی می خواهند بر ما چیره شوند، جدا می سازد.

برتی کر که بعد از سه سال در آغاز سال جاری دوباره به افغانستان اما این بار به هلمند نی، به کابل برگشته است و دیگر عضو نیروهای بحری شاهی بریتانیا نیست و در سیتی بانک (City bank) کار می کند، می خواهد ببیند کشوری که او در آن جا جنگ کرده، چگونه تغییر کرده است.

برتی کر در مورد اوایل ماه فبروری سال جاری می نویسد، در آستانهء کمپایین های انتخاباتی، افغان ها در راس تامین امنیت قرار دارند و شواهد نشان می دهد که طالبان را در حاشیه قرار داده اند.
XS
SM
MD
LG