لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

افراد مسلح غیر مسوول در قندز از دهاقین بزور عُشر می گيرند


شمارى از دهاقين ولايت قندز می گویند که افراد مسلح غیر مسوول از محصولات آنان به زور عُشر می گیرند و اگر براى شان ندهند، تهديد می شوند.

دهاقين می گويند که تفنگداران غیر مسوول در وقت برداشتن حاصل، ميآيند و ده درصد حاصل آنها را بنام عشر ميگيرند.

غلام سخی باشنده منطقه آقتاش ولسوالی خان آباد ميگويد؛ که او در 10 جریب زمین زراعتی، گندم کشت نموده که حاصلاتش به 500 سير می رسد:

"مه غلام سخی هستم از منطقه آقتاش ولسوالی خان آباد مه دهقانی مردم را می کنم، وقتیکه ما حاصلات گندم خود را جمع آوری می کنم در آن وقت افراد تفنگدار غیر مسوول می آیند از ما بنام عُشر به زور گندم یا دیگه محصولات باشد می گیرند اگر کسی برای شان ندهند به زور می گیرند."

وی افزود که بالاخره مجبور شد که از 500 سیر محصولاتش50 سیر به عنوان عُشر بدهد.

شمار ديگر دهاقين که حالا حاصل خود را بر نداشته اند، مي گويند که ناگزير اند به خواست تفنگداران غیر مسوول جواب مثبت بدهند.

عبدالغنی که در منطقه چهارتوت ولسوالی خان آباد زمین زراعتی دارد مي گويد که در زمین خود گندم کشت نموده و یک هفته می شود که حاصلات خود را برداشته است.

وى مى افزايد که تفنگداران غیر مسوول در محل برای همه دهاقین گفته اند که باید برای شان عُشر بدهند:

"عبدالغنی هستم یک تن از دهاقین منطقه چهار توت ولسوالی خان آباد، در اینجا تنفگداران غیر مسوول هستند آنها می آیند از مردم به زور بنام عُشر غله و دانه را جمع آوری می کنند اگر کسی برای شان چیزی ندهد مردم را لت و کوب می کنند و بندی خانه های شخصی دارند مردم را میبرند بندی می کنند."

این دهقان گفت، برخی مردم که حاصلات خود را برداشته اند، برای افراد مسلح غیر مسوول عُشر داده اند.
غلام سخی بغلانی والی قندز در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگر تفنگداران غیر مسوول شامل پولیس محلی شوند و براى شان معاش و اعاشه داده شود، پس این بهترین راه جلوگیری از گرفتن عُشر خواهد بود:

" من معلومات دارم که از سوی برخی از تفنگداران مردم مورد اذیت و آزار قرار می گیرند و در این مورد برای ما هم شکایات مردم رسیده است، افرادیکه به نام عُشر و غیره از مردم چیزی می گیرند مه به ارگان های کشفی و امنیتی وظیفه سپردم که همچو اشخاص را شناسایی نموده و مجازات نمایند."

با این وصف، سید سرور حسینی سخنگوی قوماندانی امنیه این ولایت می گوید که آنان از قبل هشدار داده اند که هیچ کس نمی تواند از مردم بنام عشر و یا کدام نام دیگر چیزی بگیرد.

به اساس گفته های وی، تا به حال دراین مورد کدام شکایت رسمی از سوی مردم به آنها نرسيده، در صورتى که چنین شکایتى مواصلت ورزد، اقدام جدی خواهند کرد.

دهاقین قندز با آنکه به علت تهدید های امنیتی از قوماندانان تفنگداران نام نمی گیرند ،اما می گویند که از اين ناحيه چندین بار به مسوولان شکایت کرده اند، اما تا به حال کدام نتیجهء بدست نیامده است.

قبل از اين، تعدادى از مردم قندز شکايت داشتند که تفنگداران غیر مسوول به زور پول و موبايل آنها را می گيرد و در برخى موارد آنها را لت و کوب نيز می کنند.

با وجودیکه برخی از ساحات قندز اخيراً از وجود مخالفان مسلح دولت تصفيه شده، اما اگر وضعیت همین گونه ادامه یابد مردم از دولت فاصله خواهند گرفت و زمینه برگشت مخالفان مسلح مساعد خواهد شد.

اجمل آرین، ولایت قندز
XS
SM
MD
LG