لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

نور: نتایج ابتدایی انتخابات در زمان معین آن اعلام خواهد شد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، با وجود تنش های موجود انتخاباتی، نتایج ابتدای دور دوم انتخابات در وقت معین آن اعلام خواهد شد.

با آنکه عبدالله عبدالله یکتن از نامزدان ریاست جمهوری تمام روابط اش را با کمیسیون های انتخاباتی قطع کرد، اما کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که مطابق جدول زمانی، نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور به وقت معین آن اعلام خواهد شد.

بر اساس تقویم کمیسیون انتخابات، نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری باید تا چهارشنبه آینده اعلام گردد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت، فورم های 99 اعشاریه هفت درصد نتایج دور دوم انتخابات داخل سیستم شده است:

"هنوز هم تقویمی که همراه مطبوعات و مردم افغانستان شریک شده پا برجاست و کمیسیون مستقل انتخابات سعی و تلاش می کند که نتایج را به وقت اش با مردم افغانستان شریک کند. کمیسیون دراین رابطه مصمم است."

آقای نورگفت، فورم های 99 محل رای دهی که نیاز به تفتیش مجدد را داشتند به مرکز رسیده و آرای 60 محل دیگر نیز دوباره باز شماری شده است.

وی می گوید که کار بالای ایجاد یک میکانیزم به منظور تفتیش مجدد 1930 محل رای دهی از سوی این کمیسیون ادامه دارد.

تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی پس از آن با کمیسیون های انتخاباتی روابط اش را قطع کرد که کمیسیون خواست های این تیم را نپذیرفته از اینرو تصامیم کمیسیون ها برای این تیم مشروعیت ندارد.

برگزاری مجدد انتخابات در برخی از ولایات مشکوک و همچنان وضاحت در مورد هفت میلیون رای دهنده و استخدام پنج هزار کارمند جدید از سوی کمیسیون در دور دوم انتخابات از خواسته های عمده تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله است.

کمیسیون انتخابات گفته است که به تمام خواسته های این تیم در چوکات قانون پاسخ داده خواهد شد.

در همین حال سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که به منظور حل تنش های انتخاباتی، شب گذشته اعضای رهبری این کمیسیون با رییس جمهور کرزی ملاقات داشتند:

"اعضای رهبری کمیسیون مستقل انتخابات شب گذشته با رییس جمهور و معاونین اش ملاقات کرده تا داکتر صاحب عبدالله را دوباره داخل این پروسه نماید و برخی اقدامات از سوی حکومت در بخش سیاسی این پروسه صورت گیرد."

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 24 جوزا برگزار شد و قرار است نتایج نهایی این انتخابات به تاریخ 31 سرطان اعلام گردد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG