لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

نور: تاخیر در اعلان نتایج ابتدایی بر نتایج نهایی تاثیر نخواهد داشت


نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تاکید کرد که تاخیر در اعلان نتایج ابتدایی بر نتایج نهایی تاثیر نمی کند.

قرار بود که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری دیروز چهارشنبه اعلان شود.

اما یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات دیروز در کابل به رسانه ها گفت، اعلان نتایج بخاطر شمارش دوبارهء آرا 1930 محل انتخاباتی، تا روز دوشنبه 7 م ماه جولای به تاخیر افتاده است.

به گفتهء یوسف نورستانی این اقدام به دلیل تامین شفافیت کامل روند انتخابات صورت گرفته است.

کمیسیون مستقل انتخابات قبل از این اعلان نتایج قسمی را به تاخیر انداخت، اما بعد از آن این نتایج راهیچ اعلان نکرد.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفت که نتایج ابتدایی انتخابات بیش از این به تعویق نخواهد افتاد، زیرا که یک برنامه منظم در این مورد تنظیم گردیده است.

او گفت:

" کمیسیون مستقل انتخابات در این مورد یک میکانزم مشخصی را ایجاد کرده است. اگر در یک محل انتخاباتی دیده شود که تقلب صورت گرفته، بر اساس خط مشی کمیسیون رای آن باطل شده و در یک سیستم پروسس نمی شود. "

عبدالله عبدالله کاندید ریاست جمهوری افغانستان به عنوان اعتراض با کمیسیون های انتخاباتی همکاری نمی کند و ناظرانش را از پروسه شمارش آرا بیرون کرده است.

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات از نماینده های هر دو کاندید و شماری از موسسات مستقل دعوت به عمل آورده است که از روند شمارش دو باره آرای 1930 محل انتخاباتی نظارت کنند.

این روند از روز سه شنبه آغاز شده و اما تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی تاکنون ناظران اش را نفرستاده است.

نور محمد نور می گوید، اگر این ناظران بیایند و یانه، آنها به کارشان دوام خواهند داد و نتایج ابتدایی روز دوشنبه اعلان خواهد شد.

وی افزود:

" کمیسیون مستقل انتخابات به این تصمیم است تا نتایج ابتدایی باید اعلان شود. زیرا اگر ناظران تیم عبدالله عبدالله هم نباشند، نماینده های بین المللی از این روند نظارت می کنند و همچنان نماینده ها از نهاد های مختلف ملی نیز حضور دارند تا این پروسه را از نزدیک نظارت و مشاهده کنند. "

شماری از ناظران نگرانی دارند که شمارش دوباره آرای 1930 محل انتخاباتی بر کار کمیسیون شکایات انتخاباتی تاثر خواهد گذاشت و شاید که بار دیگر موجب تاخیر اعلان نتایج نهایی انتخابات شود.

اما مقامات کمیسیون مسنتقل انتخابات می گویند، آنها در جریان شمارش آرای این محلات از نماینده های کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز دعوت کرده اند که همزمان کارشان را با کمیسیون مستقل یکجا به پیش ببرند تا موانع و تاخیر در این روند به میان نیاید.

XS
SM
MD
LG