لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

داعش (ISIS)، ظهور طالبان جدید


شورشیانی که خودرا گروه دولت اسلامی عراق و شام (ISIS) می خوانند، اخیراً با پیشرفت سریع و اشغال یک بخش اعظم از شمال عراق و برخی قسمت های سوریه، خلافت اسلامی را در آن مناطق اعلان کردند.

تعدادی از رهبران و کارشناسان غربی از همان آغاز گروهء داعش (ISIS) را یک شکل تازهء از جهادیزم اسلامی خوانده، تعدادی هم آن ها را با شبکهء القاعده مرتبط دانسته اند.

نویسندهء پاکستانی احمد رشید، هردو طرز تصور را در مورد گروهء داعش (ISIS) نادرست خوانده، در مقالهء که در نشریهء نیویارک بوک رویو نشر کرده است می نویسد:

گروهء داعش (ISIS) با پیشرفت سریع بسوی بغداد، عملاً سرحدات بین کشورهای سوریه و عراق را از بین برد و با غنیمت گرفتن مقدار زیاد اسلحه و مهمات باعث افزایش قیمت نفت شده است.

به نوشتهء احمد رشید، اولی نه آنطوری که در اوایل معلوم می شود که گروهء داعش (ISIS) به جهاد بین المللی علاقمند است، اما آنچه را که در سوریه و عراق انجام داده اند، شبیه به عملکرد سال های 1990 طالبان در افغانستان است.

جنگ گروهء داعش (ISIS) مانند طالبان به اشغال و تصرف مناطق متمرکز است، تا صادر نمودن فتوای جهاد بین المللی مانند شبکه القاعده.

از لحاظ تعداد هم گروهء داعش (ISIS) با طالبان شباهت های دارد. هستهء مرکزی آموزش یافتهء گروهء داعش (ISIS) را حدود 10 هزار جنگجو تشکیل می دهد و تعداد طالبان هم هرگز از 25 هزار تن تجاوز نکرده است.

نویسندهء پاکستانی احمد رشید می نویسد:

موفقیت گروهء داعش (ISIS) مانند طالبان در شایسته گی نظامی، سوق و ادارهء عالی، استخبارات قوی، خدمات لوژیستکی منظم، آموزش، سرعت عملکرد و قدرت مانورسریع آن ها نهفته است.

به نوشته احمد رشید، اماکمپاین ضد شیعه های گروهء داعش (ISIS) خیلی فراتر از عملکرد طالبان و یا شبکهء القاعدهء در مورد شیعه ها بوده است.

احمد رشید در پایان مقالهء در نشریهء نیویارک بوک رویو نشر شده از کنفرانس کشورهای اسلامی و اتحادیهء عرب خواسته است تا گام های موثری را برای خاتمه بخشیدن به جنگ های فرقوی که توسط کشورها از آن حمایت می شود برداشته، ایران و کشور های عرب را باهم نزدیک سازند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:34 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG