لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

"افغانستان حد اقل در حال حاضر عراق نیست"


روزنامه دیلی تیلیگراف در شماره اخیر اش مطلب تحلیلی را به نشر رسانیده و شباهت های عراق و افغانستان را به بحث گرفته است. نویسنده مقاله این ادعا را که گویا افغانستان هم با سرنوشت جاری عراق مواجه خواهد شد رد نموده و تحت عنوان افغانستان حد اقل در حال حاضر عراق نیست را به نشر رسانیده است.

ماه گذشته 800 جنگجوی طالب عملیات در ولسوالی سنگین را آغاز کردند.

نویسنده مقاله سوال می کند که تحلیلگران که هر چیز را با هم تشبیه می کنند، تا چی وقت فکر خواهند کرد که طالبان هم مثل داعش عراق، امارات اسلامی شان را ایجاد خواهند کرد؟

به گفته نویسنده مقاله، این تشبیه کردن کار مناسبی نیست و قضیه عراق متفاوت است.

عراق بخشی از شرق میانه است، جاییکه تنش ها میان اسراییل و اعراب موجود اند، جاییکه شیعه ها و سنی ها با هم مخالف اند، جاییکه خشونت های سوریه به آن به نحوی گسترش یافته است، و جاییکه یک صدراعظم فاقد اعتبار و با افکار فرقوی در آن حکومت می کند.

ولی افغانستان در جنوب آسیا موقعیت دارد، درست است که متاثر از تضاد هند و پاکستان روی مسأله کشمیر است، ولی حامد کرزی نوری المالکی نیست و هم کرزی کسی است که تضاد های قومی در کشورش را که در دهه 1990 ده ها هزار کشته به جا گذاشته بود، کاهش داد.

ولی به نوشته مقاله یک مشکل وجود دارد، آنهم یک مشکل بزرگ.

انتخابات امسال قرار بود طلوع دیگری را برای افغانستان در بر داشته باشد، دیپلوماتان و کمک کننده گان به افغانستان امیدوار بودند که اولین انتقال دموکراتیک قدرت در افغانستان، مردم این کشور را تحت رهبری یک رهبر مسلم و واحد متحد بسازد.

دیپلوماتان حتی به این نظر بودند که یک حکومت قابل قبول برای همه، شاید حتی طالبان را به پیوستن و اطاعت از حکومت کابل فرخواند و قوای خارجی مسوولانه از افغانستان خارج شود، ولی تا حال نشانهء از چنین چیز دیده نمی شود. حالات بعد از دور اول انتخاب پُر تنش بوده اند.

این انتخابات که میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی به دور دوم کشانیده شد مملو از اتهامات، نام ماندن ها و تهدیدات بوده است.

قدم بعدی می تواند جدی تر بوده و رقابت های قومی را دامن زند.

حامیان عبدالله عبدالله در مقابل حامیان اشرف غنی صدا بلند کرده اند که این یک تفرقه مشابه آنچه است که بعد از خروج نیرو های شوروی سابق از افغانستان به بار آمده بود.

به نوشته مقاله، شمارش آرای دور دوم انتخابات اوضاع را جدی تر ساخته و عبدالله که برنده اکثریت آرای دور اول انتخابات شده بود، باور نمی کند که رقیب اش آرای بیشتر از وی را در دوم دوم برنده شده باشد، ادعا دارد که تقلب صورت گرفته و پروسه انتخاباتی را تحریم نموده است.

تنش ها در حال افزایش اند و در رسانه های اجتماعی، شعار ها و زشت نویسی های رد و بدل می شوند.

با این هم افغانستان عراق نیست ولی اگر این جنجال ها به درازا بکشد، چانس اینکه یک شخصیت متحد کننده جانشین حامد کرزی شود از بین خواهد رفت و ستراتیژی خروج ساده و مسوولانهء قوای غربی از افغانستان با مشکلات مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG