لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

سعادت: مشوره ها در انتخابات به مداخله مبدل خواهد شد


کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می گوید مشوره های معاونین رئیس جمهور، سازمان ملل و نماینده های برخی از کشور های خارجی در پروسهء انتخابات با گذشت زمان به مداخله مبدل گردیده که باید جلو آن به صورت جدی گرفته شود.

عبدالستار سعادت به روز یکشنبه در جریان جلسهء علنی استیناف خواهی بررسی شکایات زون شمال گفت، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باید مطابق به صلاحیت های که دارد به گونه جدی و قاطع در رابطه به مسایل انتخاباتی فیصله کند:

" کمیسیون انتخابات باید کار اش را از سر میز معاونان رئیس جمهور، سفرای خارجی در افغانستان، و از دفتر سازمان ملل که آهسته آهسته از همکاری و مشاوره به مداخله مبدل گردیده، کار خود را جمع کنند. "

آقای سعادت گفت اگر کمیسیون مستقل انتخابات جلو این مداخلات را نگیرد، اعضای آن زیر سوال قرار خواهند گرفت.

در عین حال عبدالستار سعادت می گوید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات قانون را نقض کرده است:

" بدبختانه نقض قانون با تعویق در قسمت اعلام نتایج اپتدایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات صورت گرفت، و به صورت خاص از طرف گروه های دخیل در این پروسه، این گروه ها در حال حاضر قوانین نافذهء افغانستان را احترام نمی کنند، هرچند پروسه از نظر ما مکمل است. "

رئیس این کمیسیون از هر دو نامزد ریاست جمهوری این کشور خواست تا منتظر فیصله کمیسیون های انتخاباتی باشند.

قبلاً کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده بود که بر اساس تقویم انتخاباتی نتایج ابتدایی انتخابات را به تاریخ یازدهم ماه سرطان اعلام می کند.

اما این کمیسیون چهارشنبه هفتهء گذشته گفت به هدف تامین شفافیت بیشتر اعلام این نتایج را به تاریخ 16م سرطان به تعویق انداخته است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید قرار است نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به روز دوشنبه 16 سرطان و نتایج نهایی به تاریخ 31م همین ماه اعلام شود.

ژوبین احمدی

XS
SM
MD
LG