لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

عظیمی: در دومین روز جلسه استیناف خواهی 944 فیصله بررسی شد


ریدا عظیمی معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی
ریدا عظیمی معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی

در روز دوم جلسه علنی کمیسیون شکایات انتخاباتی موارد که پس از فیصله دفاتر ولایتی در مورد شکایات انتخاباتی ولایات زون مرکز از سوی تیم های انتخاباتی استیناف خواهی صورت گرفته بود بررسی گردید.

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در این جلسه علنی شکایات مربوط به ولایات کابل، لوگر، میدان وردگ، غزنی، بامیان، پنجشیر، دایکندی، پروان و کاپیسا را بررسی مجدد کردند.

ریدا عظیمی معاون این کمیسیون در جلسه روز دوشنبه در مورد تصامیم اتخاذ شده از سوی کمیسیون های ولایتی در این 9 ولایت را چنین توضیحات داد:

" مجموع تصامیم زون مرکز به 944 مورد میرسید که یک مورد تصمیم به اخطار بود از طرف کمیسیون های ولایتی هشت مورد جریمه نقدی، هشتصد و سی مورد قرار عدم سمع، شصت و شش مورد قضایای استثنایی، سه مورد قضیه ابطال و 30 مورد به شمارش مجدد حکم شده بود و شش مورد دیگر تصمیم به انفکاک شده البته انفکاک کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات. "

ارتکاب به تقلب انتخاباتی در مراکز رای دهی از سوی دوتیم انتخاباتی، کارمندان کمیسیون انتخابات و برخی افراد با نفوذ و همچنان دخالت مسوولان پولیس و اردو در پروسه انتخابات از شکایات بودند که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی مجدداً مورد بررسی قرار گرفتند.

این جلسه علنی در نبود عزیزالله آریافر، نادر محسنی دو کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی و نماینده تیم اصلاحات همگرایی صورت گرفت، اما نماینده گان کمیسیون حقوق بشر، تیم تحول تداوم و برخی از ناظرین دیگر حضور داشتند.

در روز اول جلسه علنی 299 مورد شکایت مربوط به ولایات بلخ، فاریاب، سمنگان، سرپل و جوزجان مورد بررسی مجدد قرار گرفتند.

عبدالستار سعادت رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در روز دوم جلسه علنی گفت آنان در جلسات علنی فیصلهء را صادر نمی کنند:

" این جلسات ما جلسات تصمیم نیست، جلسات فیصله نیست، موارد که استیناف خواهی شده همین قضایا را دوباره رسیده گی می کنیم در مورد این قضایا از سر تصمیم گرفته می شود سه نوع اجراات در این مورد صورت می گیرد یا فیصله کمیسیون های ولایتی خود را تایید یا تعدیل و یا هم مکمل رد ش می کنیم. "

پس از برگزاری انتخابات دور دوم ریاست جمهوری دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی ظرف ده روز شکایات را بررسی کردند و تصامیم شان را به دفتر مرکزی این کمیسیون فرستادند.

بررسی مجدد شکایات در خصوص تقلبات انتخاباتی از سوی کمیسیون شکایات در حالی آغاز شده است که پیش از این تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی روابط اش را به کمیسیون های انتخاباتی به حالت تعلیق درآورده و گفته است که فیصله های این کمیسیون ها برای آن اعتبار ندارد.

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می گویند موارد استیناف خواهی را که در ولایات شرق و جنوب شرق مطرح شده اند به بررسی خواهند گرفت.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG