لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۱

یونما: پیش از وقت خواهد بود تا نامزدان، ادعای پیروزی کنند


یونما یا دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید که نتایج اعلان شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نهایی نبوده و در معرض تغییر قرار دارد.

به گفته یونما پیش از وقت خواهد بود که هر یکی از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان ادعای پیروز کنند.

نظیف الله سالارزی یک سخنگوی یونما در صحبت با رادیو آزادی گفت که نهاد های انتخاباتی افغانستان را تشویق می کنند تا مسوولیت های خود را به گونه شفاف و بیطرف انجام بدهند:

" یونما در عین زمان نهاد های انتخاباتی را تشویق می کند تا تعهد شان را برای آینده این کشور با گرفتن مسوولیت به منظور رفع کامل وظایف شان با نشان دادن حد اکثر بی طرفی، شفافیت و مسوولیت به اثبات برسانند.

یونما نیز تصریح می دارد که کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان در چهارچوب اختیارات شان برای اجرای تفتیش های اضافی به شکل جدی، شدید، به وقت و سریع همکاری کنند به خصوص در تفتیش های که حمایت هر دو نامزد را با خود دارد است و زمینه تحقیق اوراق در بیش از هفت هزار محل رای دهی فراهم شود. "

آقای سالارزی هم چنان گفت که انتظار دارند تا سایر تدابیر که باعث بلند بردن سلامت و مشروعیت روند انتخابات شود مورد ملاحظه کمیسیون های انتخاباتی قرار بگیرد.

یونما هم چنان از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان می خواهد که از خویشتن داری کار گرفته و تمام قدم های لازم را در راستای کنترول حامیان و هواران شان بردارند و مانع هر نوع اظهارات غیر مسوولانه آنها شوند.

به گفته سخنگوی یونما اظهارات غیر مسوولانه طرفدارانِ نامزدان ممکن منجر به بی نظمی های مدنی و بی ثباتی شود.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات را گام دیگری در زمینه تکمیل شدن پروسه انتخاباتی می داند.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده است که برنده انتخابات زمانی مشخص خواهد شد که نتایج نهایی بعد از رسیده گی شکایات و جداکردن آرای تقلبی از واقعی اعلام شود.

ریاست جمهوری افغانستان می گوید کمیسیون های مستقل انتخاباتی وظیفه دارند تا با شفافیت و درک مسوولیت شان تفتیش آرا را به آخر برسانند.

ریاست جمهوری در این اعلامیه ابراز امید واری کرده است که نامزدان با کمیسیون های انتخاباتی همکاری کرده و این پروسه را کامیاب سازند.

XS
SM
MD
LG