لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

سعادت: با همکاری تیم اصلاحات و همگرایی میتوانیم آرای پاک را از ناپاک تفکیک کنیم


عبدالستار سعادت رییس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان
عبدالستار سعادت رییس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان می گوید، به همکاری تیم اصلاحات و همگرایی این کمیسیون می تواند آرای پاک را از ناپاک به گونه بهتر تفکیک نماید.

عبدالستار سعادت رییس این کمیسیون می گوید، اگر تیم اصلاحات و همگرایی ادعای تقلب در پروسه انتخابات را دارد باید آنرا با کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی در میان بگذارد.

آقای سعادت به روز چهارشنبه در آخرین نشست علنی رسیده گی به شکایات انتخاباتی گفت، این کمیسیون توانایی باطل ساختن آرای که با تقلب بدست آمده باشد دارد:

" امید ما از کاندیدان اینست که در این بخش با ما همکاری نمایند، ما از تیم اصلاحات و همگرایی یکبار دیگر می خواهیم اگر کدام ادعای حق دارند، کمیسیون شکایات انتخاباتی اراده قوی موجود است رای را که با تقلب بدست آمده باشد آنرا باطل نماید که اینکار به همکاری شما صورت می گیرد. "

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان در آخرین نشست علنی اش 911 مورد شکایات زون غرب، جنوبغرب و شمالشرق را بررسی نمود.

هرات، قندهار، هلمند، غور، نیمروز، ارزگان، زابل، فراه، بادغیس، قندز، تخار، بغلان، و بدخشان از جمله ولایاتی ان که شکایات انتخاباتی مربوط شان در آخرین نشست علنی کمیسیون شکایات انتخاباتی مورد بررسی قرار گرفت.

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان در حالی روی پیوستن تیم اصلاحات و همگرایی به این پروسه تاکید می ورزد که اعضای آن تیم می گویند تا زمانیکه یازده هزار محل رای دهی دوباره باز شماری نگردد با این پروسه یکجا نمی شود.

آنان می گویند که هنوز هم کارکردهای کمیسیون شکایات انتخاباتی نزد آنها بی اعتبار می باشد.

سید آقا فاضل سنچارکی یکی از اعضای این تیم در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" ما همچنان با کمیسیون ها در حال مقاطعه هستیم کمیسیون شکایات متاسفانه به مراتب بدتر از کمیسیون مستقل انتخابات عمل می کند آن کمیسیون هنوز برای ما ثابت نکرده که بصورت بی طرفانه و مستقل به این شکایات رسیده گی می کند از نظر ما کاملاً کار آنها بیهوده است آنها به هر نتیجه که برسند از نظر ما مردود است. "

این در حالیست که یکروز پس از اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری افغانستان خطاب به طرفدارانش گفت این اعلام به اساس تقلب صورت گرفته و حکومتی تقلبی در افغانستان برای وی قابل پذیرش نیست.

پیش از این نیز تیم اصلاحات و همگرایی بخاطر موجودیت تقلب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روابط اش را با کمیسیون های انتخاباتی به حالت تعلیق در آورده بود.

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اشرف غنی احمدزی 56.44 در صد آرا و عبدالله عبدالله 43.56 درصد آرا، را کسب کرده اند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG