لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

"فعالیت های اتمی ایران باید از آنچه که فعلاً جریان دارد، کمتر شود"


وزیر خارجه امریکا امروز به مذاکرات جاری کشور های مقتندر جهان با ایران در مورد برنامه اتمی تهران در ویانا پایتخت اتریش، پیوست.

یک مقام ارشد که در این مذاکرات از ایالات متحدهء امریکا نماینده گی می کند، دیروز در ویانا گفت:

" در مذاکرات تا حدی به پیشرفت دست یافته ایم، اما برخی از مسایل نیز اند که ایران در آن موقف غیر عملی و نا مناسب دارد."

این مقام امریکایی گفت، یکی از این موقف اظهارات آیت الله علی خامنی رهبر مذهبی ایران در این هفته می باشد که گویا ایران قصد دارد تعداد سنترفوج های خود را به طور قابل ملاحظه بلند ببرد.

همزمان با این، قدرت های جهان می گویند، فعالیت های ایران در این بخش از آنچه اکنون جریان دارد، باید کمتر شده و کاهش یابد.

این مقام امریکایی همچنان گفت:

" اگر تا 20 ماه جولای به موافقتنامه دست نیابیم، کانگرس و رییس جمهور امریکا موقف قبلی شان را در ارتباط به ایران نگهداشته که واضیحاً همه گزینه ها باز خواهد بود."

این مقام امریکایی به بخش فردای رادیو آزادی گفت، بدون کدام پیشرفت قابل ملاحظه خیلی دشوار خواهد بود که موافقتنامه موقت ژینو با ایران تجدید گردد.

عباس عراقچی رییس مذاکره کنندهء ایران دیروز هشدار داد که اگر خواست های اضافی غرب باعث ناکامی مذاکرات شود، تهران حاضر است تا این گفتگو ها را ترک کند.

شماری از کاشناسان به این باوراند که اگر جان کری وزیر خارجه امریکا نتواند موقف ایران را نرم سازد، او به رییس جمهور امریکا بارک اوباما پیشنهاد خواهد کرد که ضرب الاجل 20 ماه جولای را تا زمانیکه موعد موافقتنامه موقت در ماه نوامبر تکمیل می شود، تمدید نماید.

شش کشور مقتدر جهان که با ایران در ویانا گفتگو می کنند، عبارت از امریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا، و آلمان می باشند.

XS
SM
MD
LG