لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

نور: سازمان ملل هر دو نامزد را جهت داخل ساختن آرای تفتیش شده در سیستم وادار سازد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از سازمان ملل متحد می خواهد تا جهت داخل شدن آرای تفتیش شده در سیستم، مطابق میکانیزم قبلی هر دو نامزد ریاست جمهوری را به توافق برساند.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون روز سه شنبه در نشست خبری در کابل گفت این میکانیزم را کمیسیون در صورت عملی خواهد کرد که از سوی نامزدان ریاست جمهوری نهای گردد:

" کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از سازمان ملل متحد به جدیت می خواهد تا هر دو نامزد را وادار سازد که این میکانیزم به زودی نهایی شود چون ملل متحد و هر دو ستاد نامزدان نقش کلیدی را در این پروسه دارند و پس از آن روند بعدی عملاً آغاز خواهد شد که به اساس آن مشخص می گردد که کدام صندوق درج سیستم شود. "

از اظهارات آقای نور چنین معلوم می شود که هر دو نامزد با معیار باطل شدن آرا که از سوی کمیسیون و سازمان ملل متحد تعین شده است توافق ندارند.

آقای نور گفت، در روز ششم باز شماری آرا 20 تیم دیگر از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان افزوده شد تا این روند را سرعت بخشد.

از سوی دیگر ناظرین نامزدان ریاست جمهوری از کند بودن روند تفتیش آرا ابراز نگرانی نموده می گویند که این کار باید با سرعت بیشتر به پیش برود.

آنان می گویند تقسیم اوقات که قبلاً از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان آماده شده تا کنون عملی نگردیده است.

گلاب منگل عضو تیم اشرف غنی احمدزی و امان الله امان عضو تیم عبدالله عبدالله در مورد به رادیو آزادی گفتند:

" هدف را که ما و کمیسیون تعین نموده بودیم تا حال به آن هدف نرسیده ایم بعد ازین انشاالله این روند سرعت خواهد یافت در مقایسه با روز اول این روند سرعت یافته است امیدواریم که بیشتر سرعت یابد تا این رون هر چه زودتر پایان یابد. "

" نگرانی ما قضیه زمان است چون وقت گیر است و آنان باید در این مورد فکر کنند سنجش نمایند. "

این در حالیست که روز سه شنبه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پوشش خبری روند تفتیش آرا را از سوی خبرنگران برای مدت چهار ساعت متوقف ساخت که این کار باعث نگرانی خبرنگاران گردید.

روند تفتیش صد درصد آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده بود که تا شام روز دو شنبه آرای 711 صندوق بررسی گردید.

با آنکه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که روند تفتیش آرا در مدت سه هفته به پایان خواهد رسید اما کارشناسان می گویند که اگر این روند به همین شکل ادامه یابد ممکن این کار ماه ها طول بکشد.

XS
SM
MD
LG