لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

کمیسیون انتخابات پروسه تفتیش آرا را تا چهارم عید متوقف ساخت


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید تا زمانیکه هر دو نامزد ریاست جمهوری طرز العمل تفتیش آرا را که از سوی سازمان ملل متحد تهیه شده امضا نکنند، آنها پروسه تفتیش آرا را آغاز نخواهند کرد.

احمد یوسف نورستانی رئیس این کمیسیون روز شنبه طی یک نشست خبری در این مورد گفت، پروسه تفتیش آرا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به دلیل اختلافات میان تیم های انتخاباتی به طور موقت تا چهارم عید سعید فطر متوقف گردید:

"برای اینکه هر دو کاندید های محترم موافقت نهایی خود را ابراز بکنند ما همراه با کمیشنر های محترم فیصله نمودیم که باید بعد از وقت تفتیش آرا تا چهارم عید به طور موقت متوقف گردد."

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که هر دو نامزد ریاست جمهوری بعضی از مشکلات را در پروسه تفتیش آرا ایجاد می کنند.

وی همچنان افزود که تا کنون 67 فیصد صندوق های آرا که مربوط به بیست و دو ولایت می شود به دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات انتقال یافته است.

روند تفتیش آرا این بار به دلیل بعضی از ملاحظات که ناظرین تیم انتخاباتی اصلاحات وهمگرایی داشتند متوقف گردید.

نمایندگان این تیم می گویند، تا زمانیکه در ماده دوازدهم و شانزدهم طرز العمل ارایه شده از سوی سازمان ملل متحد برای ابطال آرا تغییرات ایجاد نشود مایل نیستند روند تفتیش آرا ادامه یابد.

در ماده دوازدهم و شانزدهم در مورد نشانی سازی مشابه آرا و مطابقت آن با معیار های سازمان ملل متحد مسایل ذکر گردیده است.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات از هر دو نامزد ریاست جمهوری می خواهد که به اصول تفتیش آرا سازمان ملل متحد متعهد باشند و در این پروسه مشکلات ایجاد نکنند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به تاریخ 17 جولای پروسه تفتیش آرا را آغاز کرد.

قبل از این هم روند تفتیش آرا به دلیل اختلافات میان ناظرین و آموزش ناظرین این روند دو بار متوقف گردیده بود.

حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG