لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

سید الهام فانوس در مسابقات جهانی پیانو سوم شد


سید الهام فانوس در یک خانواده هنرمند و روشن فکر تولد گردیده و متعلم صنف دوازدهم انستیتوت ملی موسیقی در رشته پیانو است.
وی که از سن پنج سالگی علاقه مند نواختن طبله بود رفته رفته نظر به شوق و علاقه اش به موسیقی پیانو و تشویق خانواده این هنر را در انستیتوت ملی موسیقی افغانستان فراه گرفت.
الهام فانوس هفت بار برای آموزش و اجرای کنسرت به کشور های مختلف سفر نموده و در شماری از آنها اشتراک نموده و یکی از مسابقاتی که بین 30 کشور جهان بنام گولدین کی (پرده های طلای ) بود توانست مقام سوم را از آن خود نماید.
وی می گوید، در این مسابقه زیادتر پارچه های غربی نواخته می شد از اینکه در بین 30 کشور توانسته پارچه های غربی بنوازد خیلی برایش جالب بود.

سید الهام فانوس می گوید، هدف اش از نواختن پیانو و اشتراک در چنین مسابقات اینست تا چهره نو موسیقی افغانستان را توسط هنرش به جهانیان نشان دهد چرا که هنوز هم مردم جهان افغانستان را به دید منفی یعنی دیدگاه سرزمین جنگ می نگرند.

الهام فانوس در ادامه گفت نه تنها جهانیان افغانستان را به این نظر می بینند بلکه خود مردم افغانستان هم تا هنوز هنر موسیقی را خوب نمی پزیرند. او گفت، کوشش می کند از طریق هنر و فعالیت های هنری اش نظریات منفی مردم را دور نماید و از جوانان هم خواست تا به فکر و علاقه خود که به هنر موسیقی دارند پیش بروند و در فکر گپ های دیگران نشوند.

فانوس که از نواختن موسیقی خود لذت می برد می گوید، موسیقی که کار می کند موسیقی آرام است و این نوع موسیقی انسان را به یاد گذشته ها نیز می اندازد.

از او پرسیدیم کدام پارچه موسیقی است که خودش را به یاد گذشته و رویا هایش ببرد و احساس راحتی کند؟ او یکی از آن پارچه هایش را برای ما نواخت که شما هم می توانید با شینده برنامه آن نغمه را بشنوید.

الهام فانوس در ضمن اینکه نواختن موسیقی پیانو را در انستیتوت ملی موسیقی پیش می برد، درس های مکتب را نیز ادامه می دهد و می گوید، انسان در پهلوی هنر باید سواد مکمل هم داشته باشد و پیانو را که می نوازد همه ارتباط به درس هایش چون ریاضی و فزیک دارد و در آینده با انکه می خواهد یک پیانویست مشهور شود رشته حقوق و ادبیات را نیز دوست دارد.

سید الهام فانوس آرزو دارد تا تحصیلات را در رشته پیانو در خارج از کشور ادامه دهد و در پهلوی پارچه های غربی که می نوازد پارچه های افغانی را نیز در قید نوت بیاورد و بنوازد و دوباره به کشور برگشته تا خدمتی را انجام داده باشد.
او می گوید، زمانیکه در مسابقه اشتراک کرد نزد خود می اندیشید که یک مقام خوبی را کسب خواهد کرد و از اینکه به مقام سوم دست یافت احساس می کند که در آینده یک پیانوست خوبی خواهد شد .

شیوه جذب جوانان در انستیوت ملی موسیقی افغانستان!

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان از جمله برنامه های انکشافی وزارت معارف است .شروع کار این نهاد در سال 2010 م به کمک مالی برخی از کشور ها و هنرمندان خارجی آغاز گردید.
داکتر احمد ناصر سرمست بنیان گذار اکادمی ملی موسیقی در افغانستان می گوید، موسیقی تنها یک هنر نیست، موسیقی می تواند در رشد و پیشرفت یک مملکت هم رول عمده داشته باشد.

محمد مراد زرابی یک تن از استادان و آمر دیپارتمنت موسیقی، اکادمی ملی موسیقی می گوید، دروازه این انستیتوت به روی تمام اقوام باز است که سالانه 150 شاگرد به این انستیوت می آیند و تاپ ترین آن ها تحت شرایط خاص این اکادمی انتخاب می گردند.
در این انستیوت 50 درصد شاگردان مکاتب را که از صنف سوم فارغ شده باشند و 50 درصد جوانان و نوجوانان موسسه آشیانه و روی سرک را جذب نموده تا صنف چهاردهم آموزش می دهند.

شماری از شاگردان انستیتوت ملی موسیقی که آلات موسیقی را در این مدت آموزش دیده اند این برنامه ها را برای شان سودمند دانسته می گفتند که مردم نباید هنر موسیقی را دست کم بگیرند و باید خانواده ها اطفال شان را که به این هنر علاقه دارند تشویق نمایند.
محمد مراد زرابی امر دیپارتمنت انستیتوت ملی موسیقی افغانستان گفت، انستیتوت ملی موسیقی ضمن اینکه جوانان را دروس مکتب و آموزش موسیقی می دهد یک اندازه کمک هم می کند و برخی از سهولت ها را در اختیار شان قرار داده است.

از آقای زرابی پرسیدم جوانانی که علاقه مند آموزش و یاد گیری موسیقی به شکل مسلکی هستند به خصوص جوانانی که در ولایات هستند آیا می توانند به انستیتوت ملی موسیقی افغانستان راه پیدا کنند و موسیقی را آموزش فراه گیرند؟ در پاسخ گفت:
"برای جوانانی که از ولایت برای آموزش موسیقی، در انستیتوت ملی موسیقی می خواهند ثبت نام نمایند وزارت معارف یک مکان را در نظر گرفته تا جوانان ولایات را هم جذب این انستیتوت کند. در ضمن کسانی که علاقه مند موسیقی هستند و رسماً شامل اکادمی ملی موسیقی شده نمی توانند اما به شکل غیر رسمی مانند کورس ها با یک مقدار فیس آنها را آموزش موسیقی به شکل مسلکی می دهند که فعلاً هم ثبت نام جریان دارد."

در اخر محمد مراد زرابی استاد و آمر دیپارتمنت انستیتوت ملی موسیقی افغانستان از دست آورد های جوانان این ادکامی یاد کرده گفت، از ایجاد این اکادمی تا حال دست آورد های چشمگیری در بخش موسیقی داشته اند.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه : هفته دو بار روز های شنبه و دوشنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:14:24 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG