لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

نورستانی: برای پروسه تفتیش آراء ناظران اروپایی و امریکایی به کابل میایند


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، ناظرین بین المللی که جدیداً به پروسهء تفتیش آراء می پیوندند افرادی اند که از تجربهء کافی در مورد انتخابات برخوردار اند و از روند انتخابات در کشور های دیگر نیز نظارت کرده اند.

احمد یوسف نورستانی رئیس این کمیسیون به روز پنجشنبه در یک نشست خبری مشترک با نمایندهء خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان گفت که، ناظرین امریکایی و اروپایی در حال رسیدن به کابل اند:

" ناظرین اروپایی و امریکایی در راه اند ممکن برخی آنان رسیده و تعدادی هم فردا به کابل برسند، آنان افرادی اند که در مورد انتخابات از تجربهء کافی برخوردار هستند و در کشور های دیگر از پروسهء انتخابات نظارت کرده اند و از این پروسه تجربهء کافی دارند. "

آقای نورستانی ابراز امیدواری کرد که حضور این ناظرین در پروسهء تفتیش آرا، بر شفافیت و سرعت این پروسه تاثیرات مثبت داشته باشد.

این ناظرین به همکاری کمیسیون مستقل انتخابات، نماینده های کاندیدان و ناظرین داخلی در نظارت از بیش از بیست و دو هزار صندوق رای دهی و تامین شفافیت آن همکاری می کنند.

قبل از این کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که تعداد ناظرین ملی و بین المللی و کاندیدان به 1810 تن رسیده که 927 تن آن را ناظرین هر دو کاندید تشکیل میدهد.

در این حال یان کوبش نمایندهء خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که به زودی ناظرین با تجربهء این سازمان به کابل میآیند و تا زمانیکه لازم باشد در این جا خواهند ماند:

" میخواهم تائید کنم که به زودی ناظرین با تجربهء سازمان ملل به کابل میآیند و تا زمانیکه لازم باشد در این جا خواهند ماند، و همچنان می خواهم تائید کنم که ما به حد کافی ناظرین بین المللی داریم تا در همکاری با اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، نماینده های کاندیدان و ناظرین داخلی از این پروسه نظارت کنند. "

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله با میانجیگری جان کری وزیر خارجهء امریکا در دوازدهم ماه جولای روی تفتیش صد درصد آرا و همچنان ایجاد یک حکومت وحدت ملی توافق کردند.

هدف از پروسهء تفتش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این است که، آرای پاک از آرای نا پاک یا تقلبی تفکیک شود.

مقامات امریکایی قبلاً اطمینان داده اند که پروسهء تفتیش آرا به طور کامل توسط کمیسیون مستقل انتخابات و تحت نظارت بسیار دقیق سازمان ملل متحد و با بهترین معیارهای بین المللی در کابل انجام می شود.

ژوبین احمدی

XS
SM
MD
LG