لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

نورستانی: این بار روند تفتیش با طرزالعمل جدید به پیش خواهد رفت


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، این بار روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری براساس طرزالعمل جدیدی که هر دو تیم انتخاباتی آنرا پذیرفته اند به پیش خواهد رفت.

احمد یوسف نورستانی رییس این کمیسیون روز پنجشنبه در یک نشست مشترک خبری با نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در کابل گفت که این طرزالعمل به اساس چک لست قبلی و پیشنهادات سازمان ملل متحد ایجاد شده است.

آقای نورستانی ابراز امیدواری کرد تا نامزدان ریاست جمهوری جهت تطبیق طرزالعمل جدید به تعهدات شان پابند باشند و در عملی کردن آن کمیسیون انتخابات را همکاری کنند:

" از تمام کاندیدان، نماینده گان آنها و همه جوانب ذیدخل در روند تفتیش آراء احترامانه تقاضا می نمایم تا در پروسه تفتیش و عملی ساختن این طرزالعمل با کمیسیون انتخابات همکاری همجانبه نمایند و نگرانی های مردم را به خاطر به درازا کشیدن روند انتخابات به عمل آمده از آن هرچی زودتر جلوگیری کرده بتوانیم. "

آقای نورستانی گفت در این طرزالعمل 16 ماده یی پنج ماده آن پیشنهاد سازمان ملل متحد بوده و متباقی آن از کمیسیون انتخابات است که در مورد ابطال آراء در آن نیز وضاحت موجود است.

آرای که مهر تصدیق نداشته باشد، به اساس پروسیجر مهر نشده باشد و از کنده آرا جدا نشده باشد بی اعتبار شمرده می شود، موارد اساسی اند که در طرزالعمل جدید به آن اشاره شده است.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت بخاطر سرعت بخشیدن به روند تفتیش آراء، توقع میرود رقم تیم های کاری نیز بیشتر شود.

او گفت شمار این تیم ها که پیش از عید سعید فطر به نود می رسید به یکصد و پنجاه تیم افزایش خواهد یافت.

در این میان یان کوبیش نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد و سرپرست دفتر هیات معاونت ملل متحد یا یوناما متعهد است که در پروسه جاری انتخابات افغانستان با این کشور همکار باقی خواهد ماند.

آقای کوبیش گفت از این اقدام کمیسیون مستقل انتخابات حمایت می کند که با توجه به پیشنهاد آنها پروسه تفتیش آراء را به پیش می برد:

" با اشاره به این کار خوب، مشکل و مهم کمیسیون انتخابات سخنان ام را آغاز می کنم به کمیسیون تبریک می گویم که بخاطر ابطال و شمارش مجدد آراء در مورد طرزالعمل، فیصله نهایی خود را کرد این نه تنها در بخش تفتیش آراء بلکه روی نتیجه آرا و گفتگو ها در این مورد یک طرزالعمل ضروری قانونی را تکمیل می سازد. "

آقای کوبیش گفت کار به اساس طرزالعمل جدید که منجر به روشن شدن نتیجه انتخابات خواهد شد نه تنها اینکه افغانها را به پذیرش نتیجه تشویق می کند بلکه یک رییس جمهور مشروع را هم به قدرت خواهد رسانید.

این در حالی است که تاکنون روند بررسی مجدد آرا به علت مشکلات تخنیکی، آموزش ناظرین و اختلاف نظرمیان هردو تیم انتخاباتی سه بار متوقف شده است.

آگاهان می گویند که تاخیر در روند تفتیش آراء مشکلات سیاسی و اقتصادی را در پی داشته و حتی سبب نا امنی ها در افغانستان نیز گردیده است.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG