لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۰

نور: تلاش می کنیم تا تیم های کاری تفتیش آرا افزایش یابد


مقامات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند، تلاش می کنند تا تیم های کاری تفتیش آرا را به بیش از 300 تیم افزایش داده و ممکن تا 20 روز آینده این پروسه را خاتمه دهند.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت،

تیم های تخنیکی این کمیسیون تلاش دارند تا تیم های کاری را در هر نوبت از 100 به 150 تیم افزایش بدهند:

" ما در دو مورد کار می کنیم، یکی این که پروسه به شکل بطی جریان دارد که باید به آن سرعت داده شود، و اگر در آینده هم پروسهء به این شکل ادامه یابد، ما تیم های جدید را با این دو بخش کاری یکجا می سازیم، یعنی در هر بخش 150 تیم که مجموعاً 300 تیم را تشکیل می دهد."

به گفتهء آقای نور، به روز دوشنبه 645 صندوق رای دهی توسط تیم های کاری آنان مورد تفتیش قرار گرفته است.

اما به گفتهء وی کمتر از هزار صندوق رای دهی در جریان یک روز تفتیش می شود.

در حالیکه، بر اساس طرزالعمل این تیم ها مکلف اند هزار صندوق را در جریان یک روز بررسی کنند.

او می گوید از آغاز پروسهء تفتیش تا حالا 2177 صندوق مورد تفتیش قرار گرفته است که، 9.5 درصد کل آراء را تشکیل می دهد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید از جمع 22828 صندوق رای دهی، 21063 صندوق از 32 ولایت کشور به دفتر مرکزی این کمیسیون رسیده است.

در این میان فقط برخی از صندوق های رای دهی از ولایات بغلان و بدخشان به مرکز نرسیده است که به گفتهء این کمیسیون تا 24 ساعت دیگر ممکن انتقال یابند.

در این حال نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون می گوید، لایحهء که برای ابطال آراء در نظر گرفته شده نهایی گردیده و این پروسه به شکل نورمال جریان دارد:

" چک لیست که هر دو کاندید با آن هم نظر هستند نهایی شده و همچنان پروسیجر که بخاطر ابطال آرا در نظر گرفته شده، نهایی است و بر اساس همین دو سند که هم کاندیدان پذیرفتن و هم کمیسیون مستقل انتخابات تصویب کرده و طرح پیشنهادی ملل متحد بوده، روند پیش رفته و پیش خواهد رفت."

اما تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی انتقاد می کند که این پروسه به گونه بطی جریان دارد و برخی از ناظرین در مورد پروسیجر تفتیش آراء معلومات کافی ندارند.

فضل احمد معنوی مسوول بخش تخنیکی تیم اصلاحات و همگرایی می گوید که در لایحهء ابطال آراء اختلاف نظر های وجود دارد و خلاف تعهدات، برخی از موارد در طرزالعمل تفتیش آرا وارد شده است.

اما تیم تحول و تداوم می گوید که پروسهء تفتیش آرا طبق طرز العمل از قبل تهیه شده جریان دارد و آنان از این پروسه راضی اند.

ژوبین احمدی!

XS
SM
MD
LG