لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

نور: جدا سازی آرای پاک از تقلبی با یک سیستم پیشرفته آغاز خواهد شد


نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که از آغاز پروسه تفتیش آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تا کنون بیش از 3448 صندوق رای تفتیش شده و به زودی روند ابطال آراء تقلبی نیز آغاز خواهد شد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، که روند جدا سازی آرای پاک از آرای تقلبی توسط سیستمی پیشرفته کامپیوتری صورت می گیرد.

آقای نور می گوید که قرار است، سیستم کامپیوتری ابطال آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به زودی تکمیل گردد:

" بخاطر ابطال آرا یک سیستم کامپیوتری در نظر گرفته شده که عملاً در این رابطه پیشرفت های صورت گرفته، یک سافت ویر است که تمام چک لیست باید در آن انتر شود و بعداً اوتومات توسط کامپیوتر تصمیم گرفته می شود.

تقریباً این سیستم در حال نهایی شدن است و انتر کردن چک لست ها در آن آغاز می شود و بر اساس آن معلوم می شود که چقدر رای از سیستم خارج می شود. "

آقای نور می گوید قرار است در روزهای نزدیک، جهت تسریع روند تفتیش آرا، تعداد تیم های کاری نیز افزایش یابد.

وی گفت، که پروسه تفتیش آراء ساعت 7 صبح روز چهارشنبه با حضورداشت ناظرین هر دو تیم انتخاباتی، مشاهدین و ناظرین ملی و بین المللی آغاز شد.

هرچند، دو ساعت بعد از آغاز پروسه، درگیری میان دو تن از ناظرین تیم های اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم سبب شد تا پروسه تفتیش برای دقایق محدود شود اما مشکل پیش آمده به زودی با پا در میانی نماینده گان هر دو تیم انتخاباتی و بخش امنیتی کمیسیون مرفوع شد.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که روز سه شنبه 632 صندوق رای از سوی تیم های تفتیش آرا، در دو شیفت کاری بررسی و تفتیش شده است.

آقای نور گفت که این آرا انتخاباتی مربوط ولایات، کابل، قندز، هرات، بلخ، وردک، لوگر است که روز گذشته تفتیش گردیده است.

در همین حال سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که روند انتقال صندوق های رای از سراسر کشور به همکاری نیروهای آیساف ناوقت روز سه شنبه تکمیل شد:

" تمام صندوق های رای دهی به دفتر کمیسیون مستقل انتخابات مواصلت ورزید. جا دارد از نهاد های بین المللی به خصوص ناتو، آیساف، ملل متحد، نیروهای امنیتی ما و شما وزارت دفاع و داخله، امنیت ملی جهان سپاس کنیم. 22828 صندوق بود که دیروز شام به دفتر کمیسیون انتقال پیدا کرد. "

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که پروسهء تفتیش آرا طبق طرز العمل از قبل تهیه شده جریان دارد و آنان از این پروسه راضی اند.

این کمیسیون اطمینان داده که تلاش میشود تا این پروسه در حدود 20 روز دیگر تکمیل شود اما کارشناسان می گویند که این روند هنوزهم بطی پیش می رود و ممکن به وقت بیشتر نیاز داشته باشد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG