لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

عامل عمدهء افزایش ناامنی ها در افغانستان چیست؟


هرچند حکومت افغانستان تایید نمی کند که طالبان مسلح نسبت به گذشته در برابر قوت های افغان قوی شده باشند، اما یک منبع امنیتی افغان گفته است، اوضاع متشنج سیاسی حاکم در کشور سبب شده که مخالفان مسلح از آن به سود خود استفاده کنند.

این منبع که نخواسته نامش فاش شود به رادیو آزادی گفت، عامل عمده افزایش ناامنی ها در کشور، جنجال های انتخاباتی بوده است.

در این حال برخی از کارشناسان نظامی و سیاسی افغان نیز با تایید این مساله حکومت و دو نامزد انتخابات را مسوول دگرگونی وضعیت در کشور می دانند.

جنرال عتیق الله امرخیل یکی از این کارشناسان نظامی روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی در این رابطه چنین گفت:

" چیزی که عیان است، حاجت به بیان نیست، در هنگام تفتیش آرا جنگ و جدال صورت می گیرد، این خود نشان می دهد که این را کی براه می اندازد، نزد من مقصر اصلی وضعیت کنونی در کشور خود کرزی صاحب است که باید او در این شرایط با قاطعیت تمام پروسه را کنترول می کرد و از طرف دیگر نامزدان هم باید از قانون پیروی کنند و هرکسی که قانون را نقض می کند باید به راه آورده شود. "

گفته می شود که از طولانی شدن انتخابات و وضعیت نامشخص سیاسی در کشور، ایران و پاکستان به حد زیاد به نفع خود استفاده کرده و به مداخله آشکار در افغانستان پرداخته اند.

یک منبع ارگان های امنیتی افغان گفته که حمایت پاکستان از طالبان مسلح نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیر یافته است.

این منبع همچنان گفته است، اگر جنجال های انتخاباتی در کشور به میان نمی آمد، وضعیت امنیتی در افغانستان با مشکل روبرو نمی شد و کشورهای همسایه فرصت مداخلات بیشتر را در این کشور به دست نمی آوردند.

در عین حال شماری از کارشناسان سیاسی افغان هشدار می دهند که اگر بیشتر از این بخاطر مساله انتخابات وضعیت امنیتی کشور وخیم گردد، مسوول آن دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رییس جمهور افغانستان خواهد بود.

ودیر صافی یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

" دو نامزد پیشتاز اگر بعد از این هر روز بیشتر جنجال و مشکلات ایجاد می کنند در پذیرفتن حقایق آنچه که در صندوق ها و رای مردم وجود دارد، اینها هم مسوول هستند، اما چون عملاً قدرت در دست آنان از لحاظ امنیتی و مسلح نیست، همین حکومت که ولو مشروعیت اش متزلزل است، اما قدرت را عملاً به دست دارد همین حکومت مسوول درجه اول است که باید اقدامات بکند و جلو ناامنی ها را در کشور بگیرد. "

گفته می شود که دلیل دیگر افزایش حملات مخالفان مسلح برضد نیروهای افغان در کشور تغییر توجه جامعه جهانی از مساله افغانستان به مناقشات شرق میانه بوده است.

کارشناسان می گویند که با توجه به این مساله پس از سال 2015 میلادی ممکن جامعه جهانی توجه چندانی به افغانستان نداشته باشد.

آنان از حکومت کنونی و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در این کشور می خواهند که با خویشتن داری و توجه به وحدت ملی افغانستان، جلو وخیم شدن اوضاع در افغانستان را بگیرند.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG