لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

نور: پروسه ابطال آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده آغاز می گردد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بلاخره اعلام کرد، که پروسه ابطال آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که از جمله مهمترین روند ها در این پروسه است در جریان هفته آینده رسماً آغاز خواهد شد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون روز جمعه در یک نشست خبری در کابل گفت، تمام تصامیم این پروسه در حضورداشت ناظرین هردوتیم انتخاباتی، مشاهدین و ناظرین بین المللی صورت خواهد گرفت.

آقای نور می گوید، کار سیستم کمپیوتری که قرار است به کمک آن آرای پاک از آرای تقلبی جدا ساخته شود تا دو روز دیگر تکمیل گردد:

" هفته آینده خیلی مهم است برای مردم افغانستان و برای کمیسیون مستقل انتخابات، روند داخل ساختن چک لست ها در سیستمی که انکشاف یافته سافت ویر آن امروز یا فردا نهایی می شود. سر از هفته نو تمام تصامیمی که در رابطه به چک لست گرفته می شود در حضور داشت ناظرین کاندیدان و همچنان مشاهدین ملی و بین المللی صورت خواهد گرفت. "

آقای نور می گوید که تلاش های زیادی به هدف تسریع روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات افغانستان ادامه دارد.

وی می گوید که در چند روز آینده به تعداد هرتیم صد نفری تفتیش 50 کارمند آموزش دیده دیگر نیز افزوده خواهد شد که در مجموع 300 تن در دوشیفت این پروسه را پیش ببرند.

با این همه سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که از آغاز پروسه تفتیش آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تا کنون حدود 4676 صندوق رای تفتیش شده است.

بر بنیاد معلومات این کمیسیون، تا کنون صندوق های رای از ولایات کابل، وردک، هرات، قندهار، بغلان، لوگر، غزنی، قندوز، پکتیا، پکتیکا، فاریاب، غور، تخار تفتیش وبررسی مجدد شده است.

آقای نور گفت که روز پنجشنبه نیز تیم های تفتیش در حضور داشت ناظرین ملی و بین المللی به کارشان ادامه دادند:

" دیروز ارقامی که بدست آمده و تفتیش صورت گرفته بالاتر از 596 صندوق است که فقط تا ساعت هشت شام بررسی شده، دیروز 48 ستاف ملل متحد از روند بررسی کردند و حضور داشتند و در مجموع 1059 تن روند را نظارت و مشاهده کردند. "

روند تفتیش و بررسی آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه به تناسب دو روز گذشته که میان برخی از ناظرین هر دو تیم انتخاباتی بر سر تفتیش آرا اختلاف نظر به میان آمده بود، نسبتاً بی سر و صدا ادامه داشت.

نماینده گان هر دو تیم انتخاباتی ظاهراً از چگونگی روند تفتیش راضی بودند اما بیشتر روی تسریع روند تاکید داشتند.

آنان می گفتند، هر قدری که کارمندان تفتیش آموزش دیده باشد به همان اندازه روند شفاف و به دور از مشکلات پیش خواهد رفت.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG