لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

نور: اختلافات میان ناظرین دو تیم انتخاباتی روند تفتیش آرا را کُند تر ساخته است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان یکی از دلایلی که مانع شده تا روند تفتیش مجدد آرا به سرعت که لازم است پیش نرود اختلاف نظر میان ناظرین تیم های انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان می خواند.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت در برخی مواقع ناظرین دو تیم ساعت ها روی نهایی شدن یک صندوق آرا به موافقه نمی رسند.

آقای نور گفت که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در کُندی روند تفتیش و بررسی مجدد آرا مقصر نیست:

"آنچه روند را کُند تر ساخته اختلافات میان ناظرین دو تیم انتخاباتی است در غیر آن به اساس تجارب و میکانیزم های که ما داریم این امکان وجود دارد که همین دو صد تیم روزانه یک هزار صندوق آرا را مورد تفتیش قرار دهد اما برخی اوقات اختلافات میان ناظرین به حدی جدی می شود که در سه و یا چهار ساعت یک صندوق نهایی نمی گردد."

آقای نور گفت، تلاش ها به هدف حل این اختلافات و افزایش تیم های بررسی تفتیش آرا جریان دارند.

وی گفت که در حال حاضر دو صد تیم در دو نوبت کار می کنند اما قرار است این رقم به سه صد تیم افزایش یابد.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از آغاز روند تفتیش مجدد آرا تا کنون یک بر چهارم حصه آرا که بیش از پنج هزار و هفت صد صندوق را در بر می گیرد تفتیش شده اند.

در همین حال نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون می گوید که قرار است بزودی روند ابطال آرای دور دوم انتخابات افغانستان آغاز گردد.

آقای نور گفت که به هدف نهایی ساختن این پروسیجر کار جریان دارد و قرار است برنامه جدید آزمایشی کمپیوتری ابطال آرا در همین روز به هدف واضح شدن چگونگی کارکرد آن به کار انداخته شود:

" کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز سافت ویر که بخاطر ابطال آرا در نظر گرفته شده بکار می اندازد که البته مرحلهء ابتدایی آن است که چگونه کار می کند.

به زود ترین فرصت فردا یک پرزینتیشن در این مورد به کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات داده می شود تا از طرف کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان این سافت ویر نهایی شود و بالاخره عملاً تمام چک لست های که به اساس تفتیش نهایی شده اند داخل سیستم کمپیوتر شود و به شکل خود کار این سافت ویر در مورد آن تصمیم خواهد گرفت."

آقای نور گفت، پروسهء ابطال آرا در حضور ناظرین بین المللی، اعضای تیم های انتخاباتی و سایر ناظرین و مشاهدین انجام خواهد شد.

تیم های اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم با آنکه از چگونگی پیشبرد تفتیش مجدد آرا راضی اند اما می گویند که برخی اختلاف نظر های کوچک میان دو تیم وجود دارد.

گفته می شود این اختلافات بیشتر روی معیار های ابطال آرا و مدیریت روند تفتیش متمرکز اند.

تا کنون مشخص نشده است که پروسه تفتیش مجدد آرا چه زمانی به پایان رسیده و نتایج انتخابات چی وقت اعلام می گردد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG