لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

نهاد "اجندای ملی" طرح را برای تشکیل حکومت وحدت ملی پیشنهاد کرد


بر اساس این طرح پیشنهادی رییس جمهور آینده افغانستان در کنار صلاحیت بر قوه، اجرائیه، مقننه و قضائیهء صلاحیت تشکیل پالیسی های بزرگ در همکاری با معاونین خود، رییس اجرائیه و رییس اپوزسیون و مشاور امنیت ملی را نیز خواهد داشت.

احمد ولی مسعود مسوول نهاد اجندای ملی به روز پنجشنبه با ارایهء این طرح پیشنهادی گفت، بر اساس این طرح ریاست اجرائیه با صلاحیت های صدراعظم ایجاد شود و در تفاهم با رییس جمهور کابینه را تشکیل بدهد:

" رییس اجرائیه در حقیقت کسی است که بر اساس یک توافق سیاسی که میان دو کاندید صورت گرفته، ریاست اجرائیه با صلاحیت های صدراعظم باید ایجاد شود، اما ریاست اجرائیهء به شکل غیر رسمی است، یعنی بر اساس یک توافق و بعد از آن که ایجاد شد، کار رییس اجرائیه این که با تفاهم با رییس جمهور اعضای کابینه را معرفی می کنند. "

به گفتهء آقای مسعود برخی از وزارتخانه ها در ترکیب شورا های مختلف شامل قوهء مجریه می شود که تنها مسوولیت اجراات را خواهند داشت.

او می گوید، بر اساس این طرح صلاحیت ها و تصمیم گیری های این وزارت خانه ها وابسته به رییس جمهور خواهد بود.

در این کنفرانس که برخی از سفیران کشورهای خارجی، نماینده گان ولسی جرگه، استادان پوهنتون و آگاهان امور نیز شرکت کرده بودند، نظریات متفاوت را در مورد طرح پیشنهادی حکومت وحدت ملی ارایه کردند.

محمد یونس فکور آگاه سیاسی و یکی از اشتراک کننده گان این نشست در صحبت با رادیو آزادی، بر موارد ذکر شده در این طرح انتقاد کرده و گفت که، این طرح پیشنهادی یک جانبه است:

" این تشکیل رییس جمهور را خلع قدرت می سازد، تقرر وزیران به تفاهم رییس جمهور نباید صورت بگیرد بلکه به منظوری رئیس جمهور باید صورت گیرد، رئیس اجرائیه پیشنهاد کند اگر رییس جمهور منظور کرد درست است به نظر من بالای این تشکیل باید دوباره کار شود. "

در این حال برخی از اشراک کننده گان این نشست گفتند که با در نظرداشت وضعیت کنونی کشور باید یک سلسله تغییرات عمده در این طرح که قابل قبول هر دو کاندید باشد به وجود آید.

این در حالیست که اخیراً اعلامیهء مشترک میان دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی امضا گردید.

اخیراً رییس جمهور کرزی نیز با اشاره به توافقی که میان هردو نامزد ریاست جمهوری صورت گرفته، ابراز امیدواری کرده است که توافق میان این دو نامزد بتواند باعث به نتیجه رسیدن انتخابات شود.

ژوبین احمدی

XS
SM
MD
LG