لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

نور: شش هزار صندوق برای تفتیش خاص در حال آماده شدن است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید 6 هزار صندوق رای دهی که باید به گونه خاص مورد شمارش مجدد قرار گیرد در حال آماده شدن است و این پروسه فردا آغاز خواهد شد.

شمارش مجدد و تفتیش 6 هزار صندوق پیشنهاد شده از سوی هر دو کاندید به مدیریت این کمیسیون صورت می گیرد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون به روز جمعه در یک نشست خبری در کابل گفت، آراء این صندوق ها پس از شمارش مجدد و تفتیش، مستقیماً درج سیستم می شود و نتیجهء آن مشخص می گردد.

"تعداد صندوق های که از سوی کمیسیون انتخابات مجدداً شمارش می شود، شش هزار است و در حال مشخص شدن می باشد. احتمال دارد این روند فردا آغاز شود و به طور خاص ماده 16 چک لست روی آن تطبیق گردد."

قرار بود شمارش این صندوق ها امروز جمعه آغاز شود.

قبلاً برخی از اعضای تیم های انتخاباتی در صحبت با رادیو آزادی گفته اند که، بنابر انجام تقلب های گسترده در برخی از محلات رای دهی، این شمارش مجدداً به گونهء خاص صورت می گیرد.

گفته شده است که طرح شمارش مجدد این آراء از سوی سازمان ملل پیشنهاد شده است.

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات می گوید در ادامه روند تفتیش آراء، تا حالا 8867 صندوق رای دهی که 39 درصد تمام آراء را تشکیل می دهد، مورد تفتیش قرار گرفته است.

به گفتهء مقامات این کمیسیون، پروسهء تفتیش به گونه بطی جریان دارد و علت آن اختلاف نظر میان ناظرین تیم های انتخاباتی در این پروسه است.

باز هم نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون می گوید، بنابر این اختلافات در جریان روز پنجشنبه 485 صندوق رای دهی تفتیش شده است:

"این که روز گذشته چرا 485 صندوق بررسی شده، دلیل اش کاملاً روشن است که ناظر هر دو کاندید در پروسه دخیل اند، تا که ناظرین کاندیدان اختلاف نظر داشته باشند صندوق نهایی نمی شود و همیشه ناظرین کاندیدان روند را به کُندی مواجه ساخته اند."

بر اساس جدول کاری این کمیسیون، ناظرین ملی، بین المللی و تیم های انتخاباتی مکلف اند تا هزار صندوق رای دهی را در جریان یک روز مورد تفتیش قرار بدهند.

این در حالیست که به کمیسیون مستقل انتخابات، تیم های کاری پروسهء تفتیش آراء از 100 به 130 تیم در هر نوبت کاری افزایش یافته است.

ژوبین احمدی

XS
SM
MD
LG