لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

احمدزی: رییس جمهور آینده در موعد معیین سوگند وفاداری یاد خواهد کرد


اشرف غنی احمدزی اظهار اطمینان کرده است که پروسه تفتیش آرا در موعد معیین آن پایان یافته و رییس جمهور جدید افغانستان بر اساس پلان تا پایان ماه جاری عیسوی سوگند وفاداری یاد خواهد کرد.

آقای احمدزی به دیدارش با نمایندهء خاص سازمان ملل متحد اشاره کرده گفت: " در ملاقات با یان کوبش برای موعد آغاز کار رییس جمهور جدید تاریخ مشخص تعیین نشد، اما اظهار امیدواری کرد که نتایج تفتیش آرا در ظرف یک هفته روشن خواهد شد."

بحران انتخاباتی در افغانستان زمانی بالا گرفت که اشرف غنی احمدزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برنده اعلان شد و عبدالله عبدالله کاندید دیگر نتایج اعلان شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان را نپذیرفت.

بعداً، جان کری وزیر خارجه امریکا برای حل این بحران و بن بست انتخاباتی دو بار به افغانستان سفر کرد و پس از ملاقات با کاندید ها، هر دو به تفتیش آرا و ایجاد حکومت وحدت ملی موافقه کردند.

تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله می گوید، در گفتگو ها به میانجیگری وزیر خارجه امریکا در حکومت وحدت ملی پُست اجرایی ( صدراعظم ) برای آنها در نظر گرفته شده است.

اشرف غنی احمدزی در مصاحبه اختصاصی اش با رادیو آزادی تقسیم احتمالی قدرت را رد کرده گفت:

"من تا هنوز حاضر نیستم دولت را به شرکت سهامی مبدل کنم. قدرت به شکل عنعنوی که این چند وزارت از توست و این چند وزارت از من است و تو اختیار نداری از این وزارت پرسان کنی و من اختیار ندارم از آن وزارت پرسان کنم، آن نوع تقسیم قدرت مطرح نیست. این یک اشتراک قدرت است که مشارکت وسیع تر سیاسی را برای ختم جنگ و ایجاد صلح فراهم می کند."

اشرف غنی احمدزی در صورت برنده شدن بر برنامه هایش که تامین صلح و امنیت، حکومتداری خوب، ایجاد اقتصادی قوی و سریع و اصلاحات در ستیستم قضایی و عدلی اند، تاکید کرد.

اشرف غنی احمدزی کاندید ریاست جمهوری افغانستان در باره اظهارات اخیر عطا محمد نور والی بلخ که گفته است اگر نتایج تفتیش آرا بر ضد عبدالله عبدالله باشد، آنها دست به قیام ملی می زنند، گفت: مردم به این قیام اجازه نخواهند داد:

"قیام نمی شود، حاکمیت قانون تامین می گردد، هر فرد به اندازه جایگاه خود مسوول خواهد بود. روز های که آنها فکر می کنند که از چارچوب قانون عدول کرده می توانند و خود مختار باشند، ختم است. ملت افغانستان تحمل حکومت های موازی را ندارند و آن روز ها گذشته است."

اشرف غنی احمدزی همچنان تاکید کرد که اگر رییس جمهور افغانستان شود، به زود ترین فرصت ممکن گفتگو با مخالفین را آغاز می کند.

اشرف غنی احمدزی اشتراک علمای دینی را در انتخابات راهی به سوی صلح خواند. او همچنان نقش چین و عربستان سعودی را در تامین صلح مهم خوانده گفت، وی مطمین است که صلح با طالبان ممکن است.

XS
SM
MD
LG