لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

کمیسیون مشترک، بزودی یک سلسله فیصله های مهم را اعلان می کند


نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و موعد برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان از جمله مواردی اند که از پنج روز بدینسو بحث ها روی آن میان هر دو ستاد انتخاباتی جریان دارد.

کمیسیون مشترک وحدت ملی پس از دیدار دو کاندید ریاست جمهوری که به میانجیگری جان کری وزیر خارجه امریکا صورت گرفت، ایجاد شد.

فضل الرحمن اوریا سخنگوی تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله به رادیو آزادی گفت، این کمیسیون به زودی موعد دقیق اعلان نتایج ابتدایی و مراسم تحلیف رییس جمهور جدید کشور را نیز اعلام خواهد کرد.

هرچند آقای اوریا موجودیت بعضی از مشکلات در حداقل یکی از کمیته های این کمیسیون را تایید کرد اما گفت، مذاکرات در مورد صلاحیت های مقام های حکومت وحدت ملی بخوبی به پیش میرود.

اما وی در مورد پیشرفت در مذاکرات روی سایر مسایل خوشبینی بیش از حد نشان داد.

تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی نیز از پیشرفت سریع مذاکرات میان هر دو ستاد انتخاباتی ابراز خوشبینی کرده است.

گلاب منگل یکی از اعضای تیم تحول و تداوم در صحبت با رادیو آزادی موجودیت مشکلات در یکی از کمیته های کمیسیون وحدت ملی را تایید کرد اما از ارائه جزئیات در مورد مسایل متنازع خود داری نمود.

آقای منگل اظهار امیدواری کرد که راه حل مسایل مشکل زا در مذاکرات امروز دریافت خواهد شد.

در کمیسیون مشترک وحدت ملی نزدیک به چهل تن از اعضای برجسته تیم های انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اشتراک دارند که در سه کمیته روی چگونگی ایجاد حکومت وحدت ملی که از سوی جان کری وزیر خارجه امریکا پیشنهاد شده بود کار می کنند

چگونگی حکومت وحدت ملی یکی از مسایل جنجال برانگیزی است که هر دو تیم تعبیرهای متفاوتی از آن دارند.

محور اصلی این طرح پست اجراییوی است که تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی آنرا معادل پست صدارت می خوانند.

اما تیم انتخاباتی تحول و تداوم می گوید، رییس اجراییوی مطابق قانون اساسی افغانستان از سوی رییس جمهور کشور تعیین شده و صلاحیت هایش نیز از سوی رییس جمهور مشخص می شوند.

XS
SM
MD
LG