لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

ذکی: نامزدان ریاست جمهوری بدست یافتن به یک توافق نزدیک شده اند


فیض الله ذکی سخنگوی تیم تحول و تداوم
فیض الله ذکی سخنگوی تیم تحول و تداوم

هر دو دسته انتخاباتی امیدوارند که تا چند روز آینده به یک توافق کلی در مورد ساختار حکومت وحدت ملی دست یابند.

نماینده های هر دو تیم می گویند، بحث های هر دو نامزد ریاست جمهوری روی تفاوت نظر و مواردی که از سوی کمیته سوم به آنان راجع شده است ادامه دارد.

فیض الله ذکی سخنگوی تیم تحول و تداوم در صحبت با رادیو آزادی گفت، اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در دیداری که به روز شنبه با هم داشتند به دست یافتن به یک توافق نزدیک شده اند.

آقای ذکی گفت، آنان امیدوارند تا هر دو نامزد ریاست جمهوری به یک توافق مشترک سیاسی و نظر واحد در خصوص تفاوت نظر ها دست یابند:

" امروز هم برای بار دوم هر دو نامزد ریاست جمهوری برای دومین بار با هم دیدار داشتند این ملاقات در فضای اراده مستحکم و همکاری بسیار سازنده صورت گرفت.

طرفین در تمام مواردیکه برای آن به هدف مباحثه راجع شده به رسیدن به توافقات بسیار نزدیک هستند."

این دیدار در منزل عبدالله عبدالله صورت گرفته است، هفته گذشته نیز هر دو نامزد در منزل اشرف غنی احمدزی با هم ملاقات کردند.

مسوولان تیم های انتخاباتی می گویند، قرار است دو نامزد به هدف حل اختلاف نظر ها به روز یکشنبه هم دیداری داشته باشند.

بحث روی صلاحیت های رییس جمهور و رییس اجرائیوی و نحوه مشارکت شان در ساختار حکومت وحدت ملی و همچنان جایگاه اپوزیسیون در نظام آینده کشور از مواردی اند که روی آن بحث ها میان دو نامزد ادامه دارند.

کمیسیون مشترک وحدت ملی متشکل از سی نمایندهء هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان ده روز قبل در سه کمیته کار اش را آغاز کرد که کار دو کمیته آن تکمیل و برخی از نکات کمیته سوم برای تصمیم گیری به رهبران دو تیم محول شد.

این کمیسیون به اساس توافق قبلی میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی به هدف حل اختلاف نظر ها تشکیل گردیده است.

در عین حال سید آقا فاضل سنچارکی سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی می گوید با آنکه تا کنون دو رهبر روی موارد اختلافی به توافق نرسیده اند اما آنان امیدوارند به زودی به تفاهم برسند:

" تا هنوز این موضوعات در سطح رهبری ها حل نشده به محض این که یک تفاهم در سطح رهبری صورت بگیرد کمیسیون مشترک کار اش را دوباره آغاز میکند و مسایل را نهایی خواهد ساخت.

امیدوار هستیم که در روز های آینده با تفاهم رهبری دو تیم کمیسیون مشترک بتواند کار اش را آغاز و مسایل را نهایی سازد."

تیم تحول و تداوم می گوید دو طرف تلاش می کنند تا پروسه باز شماری آرا و روند رسیدن به توافقات سیاسی تا هفته دوم ماه سنبله به پایان برسد.

قبل از این رییس جمهور کرزی گفته است که نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری باید تا اخیر ماه جاری میلادی یعنی تا یک هفته دیگر اعلام گردد.

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، تلاش می کند تا پروسهء بازشماری آرا را تا یک و نیم هفته دیگر به پایان برساند.

هر دو دسته انتخاباتی می گویند، هر زمانی که دو نامزد روی موارد اختلافی به توافق برسند موافقتنامهء تفصیلی راجع به ایجاد حکومت وحدت ملی برای امضای هر دو نامزد آماده خواهد شد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG