لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

نور: پروسه تصمیم گیری در مورد چِک لست ها بطور علنی آغاز می گردد


سر از امروز روند تصمیم گیری در مورد چِک لست های آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که در جریان این روند در مورد بیش از سه هزار چِک لست آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فیصله می شود.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که پروسه تصمیم گیری در خصوص این چِک لست ها پس از ظهر امروز در حضور نماینده های هر دو نامزد ریاست جمهوری، ناظرین ملی و بین المللی و رسانه ها آغاز می گردد و تا آخر این روند به طور علنی به پیش برده می شود:

" این روند طوری است که بالاتر از سه هزار چِک لست که به اساس تفتیش به میان آمده در سه مرحله در مورد آن تصمیم گرفته می شود.

اول محلاتی خواهند بود که هیچ گونه مشکل ندارند و به اساس چِک لست طی مراحل شده اند.

در مرحله دوم محلاتی شامل خواهند بود که به شمارش مجدد رفته و مشکل داشتند.

مرحله سوم که معیار های چِک لست را در حقیقت تکمیل نکرده و از اعتبار ساقط می شود. "

آقای نور نگفت که روند اتخاذ تصمیم در مورد چِک لست های آراء دور دوم انتخابات چند روز را در بر خواهد گرفت.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که همزمان با آغاز این پروسه، روند تفتیش آراء نیز ادامه می یابد.

این در حالیست که ریاست جمهوری افغانستان و سازمان ملل متحد انتظار دارند که پروسه تفتیش آراء به زودی خاتمه یابند.

در همین حال قصر سفید دیروز گفت که رییس جمهور اوباما در جریان صحبت تلیفونی با دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان از آنها خواسته است که مذاکرات در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی را به زودی نهایی نمایند.

کایتلین هیدین سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا می گوید که بارک اوباما از اشرف غنی احمدزی و عبدالله برای کار در خصوص جزییات تشکیل حکومت وحدت ملی ستایش کرده است.

رییس جمهور بارک اوباما به روز جمعه به طور جداگانه با اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدلله از طریق تلیفون صحبت کرد.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز انتظار دارد که این دو نامزد ریاست جمهوری هر چه زودتر روی چگونگی ایجاد حکومت وحدت ملی به توافق برسند.

نظیف الله سالارزی یکی از سخنگویان یونما در صحبت با رادیو آزادی از هر دو دستهء انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری خواست به هدف تسریع این پروسه با کمیسیون مستقل انتخابات همکاری نمایند:

" هر نوع تاخیر بیشتر می تواند همان هزینه هنگفت را که شرایط نا معلوم بالای اقتصاد، سیاست و امنیت در افغانستان و زنده گی مردم عادی در این کشور به جا گذاشته آن را دیگر هم بدتر بسازد.

از این خاطر سازمان ملل متحد در کنار آنکه توقع دارد تا پروسه تفتیش هر چه زودتر تکمیل شود این توقع را هم دارد که هر دو نامزد انتخاباتی روی تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق برسند تا این توافق بتواند افغانستان را از شرایط فعلی به طور ثبات ببرد. "

رییس جمهور کرزی نیز دیروز در دیدار با اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در ارگ ریاست جمهوری از آنها خواست که با همدیگر در راستای تسریع روند تفتیش آراء همکاری نمایند تا مراسم تحلیف رییس جمهور جدید هر چه زودتر برگزار شود.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات تا حال از مجموع بیش از هشت میلیون رای های دور دوم انتخابات، اضافه از هفتاد در صد آن تفتیش شده اند.

تا حال روشن نیست که این روند چه زمانی تکمیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG